Снимка: архив, Ройтерс

Ограничения за работното време на големите търговски вериги през уикенда обмислят от левицата в нов Закон за търговските вериги. Според създателите му, ако те не работят в двата почивни дни, ще се стимулира оборотът на малките квартални магазини.

Зам.-председателят на "Коалиция за България" Спас Панчев съобщи пред Investor.bg, че най-вероятно предложението ще се отнася за хипермаркети в идеалния център на най-големите градове. Имало и мнения обаче, че е добре всички големи вериги да не работят през уикенда.

„Като цяло ние защитаваме предложението, касаещо тези в централната част на градовете“, обясни депутатът.

Законопроектът е в процес на разработване и се очаква да бъде готов през септември, когато ще са ясни детайлите на предложението. Вносителите му се надяват да бъде разгледан още през есенната сесия на Народното събрание.

По думите на Панчев наличието на големите търговски вериги съсипва бизнеса на малките квартални обекти.

„В Европа всички големи магазини са в покрайнините на града и така не влияят на оборотите на тези в центъра“, аргументира се той.

Предложенията все още не са дискутирани с представители на веригите. Панчев изрази опасенията си от вероятен натиск от тяхна страна. „Вероятно ще има известен негативен отклик, ще има и натиск“, посочи той.

Председателят на Федерацията на хлебопроизводителите и сладкарите в България и член на Съюз "Произведено в България" Мариана Кукушева заяви пред Investor.bg, че това е практика навсякъде в Европа.

„Големите търговски вериги имат ограничение в работното си време и то не само в събота и неделя, но и през делничните дни. Подобна мярка за ограничение в работното време е въведена и по отношение на заведенията. В България съществува порочната практика някои заведения да отварят рано сутрин и да работят до късно вечер. В Европа където си закусил, образно казано, не можеш да вечеряш, защото съществува ограничение за часовия диапазон на работа“, каза Кукушева.

По нейни думи подобни мерки създават и ефективни условия за пазарна икономика, както и предпоставки за реално развитие на конкуренцията в стремеж да се ограничат монополите. Кукушева уточни, че неработно време за големите вериги през уикендите е едно от предложенията на Съюз „Произведено в България“.

Според Димитър Зоров, председател на Асоциация на млекопреработвателите в България, мярката ще бъде глътка въздух за малките квартални магазини, които ще могат да наваксат през уикенда за сметка на големите магазини, които обират от клиентския поток през седмицата. "Но не съм сигурен дали мярката ще бъде с положителен характер за самите доставчици на стока“, коментира той.

Зоров обясни, че много от доставчиците досега не са работили с малките магазини, защото в търговските обекти по кварталите често зареждат малко и не толкова качествени артикули. Освен това повечето квартални магазини не могат да си позволят да поддържат широк сегмент от продукти зад витрините и щандовете си. Той изтъкна, че е важно да бъде изготвен подробен анализ за ползите от мярката, за да бъде дадена и качествена оценка за това по какъв начин ще се отрази на бизнеса в страната.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase