Снимка: Reuters

В най-тежките дни на рецесията американското правителство реши да спасява най-големите компании от Детройт - General Motors (GM) и Chrysler. Сега обаче демократите и републиканците не демонстрират особена охота да помогнат на родното място на американската автомобилна индустрия.

Детройт е най-големият американски град, който обяви банкрут. Спасяването му би струвало скъпо на данъкоплатците, вероятно над 20 млрд. долара. Същевременно националните финанси са под напрежение заради дълга в размер на над 16,7 трлн. долара и автоматичните съкращения на разходите, които влязоха в сила преди няколко месеца.

Още по темата

Президентът на САЩ Барак Обама се сблъска с достатъчно проблеми, докато прокарваше предишни спасителни планове през Конгреса. “Мисля, че ще бъде загуба на време на президента дори да направи такова предложение. Ерата на големите държавни спасителни планове приключи”, коментира Рос Бейкър, рофесор по политически науки в Rutgers University.

През 1950 г. Детройт е бил четвъртият по големина град в страната. Оттогава населението му трайно намалява, като кризата ускори значително процесите по обезлюдяване.

Същевременно възможностите на Конгреса да одобри харченето за спасяването на града са силно ограничени. Засега Белият дом е заел изчаквателна позиция, но ясно показва неохотата да подготвя още един спасителен план.

“Дали можем да помогнем на Детройт? Не знам”, отговори на журналистически въпрос вицепрезидентът Джо Байдън. Говорителят на президента Джей Карни също изключи такава възможност.

“Разбира се, ние работим с този град, както с всеки друг град в страната. Когато имаме възможност, организираме дискусии с местните лидери и правим предложения за помощ. Но по въпроса за несъстоятелността … това е нещо, което местните лидери и кредиторите ще трябва да разрешат. Ние можем да партньори на града и щата, за да вървят напред”, коментира Карни.

Местните лидери не настояват за федерална финансова помощ. Губернаторът Рик Снайдър посочи в интервю за АП, че хората не трябва да очакват да бъдат спасени на държавно ниво. Представителите в Конгреса от Мичиган също не настояват за спасителен план, а специалният финансов управител на Детройт – Кевин Ор, уверява, че поне засега местните власти ще продължат да си плащат сметките и да осъществяват обществените услуги.

Според анализатори федерален спасителен план за града не е невъзможен, тъй като на практика правителството е най-големият инвеститор там заради спасяването на автомобилните гиганти. Според Брус Катц, бивш служител в Министерството на благоустройството и градското развитие, ситуацията н Детройт е като ситуацията след урагана Санди и вероятно Конгресът ще поеме някакъв ангажимент.

Още световни и бизнес новиви четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase