Хора пазаруват в магазин в Мадрид играчки с отстъпка. Снимка: Reuters

Масово българинът дава по 30-40 лева, за да купи играчка на детето си за Коледа. За празниците продължава тенденцията да се търсят играчки с някаква функция на лаптоп и таблет например. Интерактивните игри са по-скъпи на фона на другите играчки, но такива модели правят вече и български фирми и цената става по-достъпна.

Нашите модели се продават  около тази сума, която най-често българинът е склонен да похарчи за такъв подарък, каза за Dnes.bg Надя Попова, председател на Управителния съвет на Браншовата асоциация „Детски играчки“.

Пазарът е свит, тъй като това не са стоки от първа необходимост и има ред други разходи, които трябва да направят възрастните, преди да стигнат до купуването на играчка. Добре е, че родителите си дават сметка, че играчката не само доставя удоволствие на детето, а помага за неговото интелектуално развитие, посочи тя. Търсят се обаче по-евтини варианти.

Все по-високи цени на играчките обаче трябва да очакват потребителите. От бранша прогнозират, че малките фирми ще изчезнат, защото изискванията са все по-строги и непосилни за тях.

Според Попова е добра тенденция, че се търсят образователни игри, които развиват уменията на децата, например да се прави нещо с ръце – фигури от глина или друг пластичен материал, да се рисува, строи и т.н.

Някои играчки изчезват с времето. Момиченцата не виждат майките си да плетат и комплекти за плетене, които на нас ни се струват интересни, вече изобщо не се продават, даде пример тя.

Преди години много продавани са били радиоуправляемите коли, които днес все по-малко се търсят, защото децата просто сядат пред компютъра.

Това е и един от проблемите на производителите, които постоянно трябва да обновяват производството си. Може да е традиционната кукла, но трябва да има някаква нова функция, нещо по-различно.

Интерес се отчита и към това, което се рекламира. Дали заради кризата или по друга причина обаче напоследък родителите повече устоявали на исканията на децата си да имат точно тази играчка.

Основен производител на детски играчки е Китай, който държи 80 % от световното производство. На българския пазар 99 на сто от играчките са внос от там, макар някои да са с различни европейски марки.

Почти няма българско производство на играчки. Самата дейност е доста сложна, изискванията за качество постоянно се завишават. По данни на асоциацията българските фирми са около 20 и често съвместяват и друга дейност, например освен дървени играчки, произвеждат и мебели. Двама-трима производители се занимават с производство на пластмасови играчки.

Контролът за безопасността е много сериозен още на границата, а впоследствие и по магазините.

Безопасността обаче е отговорност освен на производителите, и на родителите, напомнят от бранша. Много важен е правилният подбор на играчката, защото уменията в отделните възрасти са различни.

Трябва да се четат инструкциите за употреба, защото има специални предупреждения върху много от играчките. Някои от тях пък е задължително да се ползват под прякото наблюдение на възрастен.

Има предупреждения за употреба на предпазна екипировка, да не се подменят някакви елементи от играчката. Задължително родителите да четат инструкциите и да не купуват играчките от случайни търговци, посъветва Надя Попова.

Важно е играчките за децата в едно семейство да не се смесват, защото тези на по-голямото дете може да са опасни за по-малкото. Опаковката не е добре да се дава на децата, за да не стане „играчка-плачка“.

Ако има някаква функция, е добре играчката да се изпробва в магазина, за да не се разочароват малките, че Дядо Коледа е донесъл подарък, който не работи.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase