http://www.investor.bg/novini-i-analizi/339/a/zashto-publichnoto-predlagane-na-cska-ne-uspia,172631/?page=1

- Защо IPO-то не беше успешно?

Цветослав Цачев, ръководител „Анализи“, ЕЛАНА Трейдинг: Набирането на капитала разчиташе не на инвеститори, а на фенове. Това явно не е достатъчна база за привличането на 4-5 млн. лв. Възможно е мнозина да са се отказали да участват с малки суми, защото нямаше големи покупки по време на предлагането и те са преценили, че няма да е успешно. Със сигурност имаше пропуски в организацията на предлагането и с популяризирането му, но като цяло времето беше достатъчно и слабата активност в средата на периода показва, че това не са били съществени пречки пред набирането на ресурс.

Явор Спасов, мениджър Бизнес развитие в БенчМарк Финанс: Според мен пет бяха факторите за успех или неуспех на предлагането: Първо - брой фенове, второ – желаещите да участват, трето - паричното изражение на желанието им, четвърто - инвеститори и спекуланти, и пето - маркетингът. Фактори едно, две и пет са общо взето фиксирани числа, така че сумата на привлечените средства зависеше от това колко пари ще дадат феновете. Обявената минимална сума явно е била оптимистична.

Стефан Силянов, експерт Управление на риска в УД Селект Асет Мениджмънт: IPO-то на ЦСКА не беше успешно заради фундаменталните показатели на компанията. Финансовите данни и липсата на стратегия за развитие с постъпилите средства възпрепятстваха записването на акции от институционалните инвеститори, както и на други пазарни участници с опит и задълбочени познания в областта. Очевидно мениджмънтът на клуба разчиташе на привличане на средства от феновете на отбора, но минималният праг за успешна емисията се оказа твърде висок.

Светослава Митишева, брокер в ИП Булброкърс: Неуспехът на предложената емисия акции от ЦСКА не е изненада за никого. От старта на търговията с временните акции - 21 март, до 19 май, клубът успя да продаде едва 359 206, което е малко над 25% от обявения минимум, за да бъде успешна емисията. Сред причините за този неуспех са лошото финансово състояние на клуба, надценената стойност на акцията и недоверието към мениджмънта. Затова и освен феновете на отбора, традиционните инвеститори в акции не участваха.

- Очаквате ли втори опит за IPO от страна на ЦСКА?

Цветослав Цачев: Намеренията на клуба са да стане публично дружество с прозрачно управление и участие на феновете в капитала. Това беше многократно заявено по време на предлагането и може да се тълкува като заявка за още един опит.

Явор Спасов: ЦСКА е сред най-популярните търговски марки в България и в нея има сериозна стойност, така че очаквам сериозни опити за осребряването й, включително и чрез капиталовия пазар.

Стефан Силянов: Не очаквам да има втори опит предвид факта, че дори удължаването на първоначалния срок не донесе успех. Има смисъл от ново публично предлагане в случай, че компанията е открила сигурни участници, които да покрият минимума, или да промени стратегията си.

- Ще се отрази ли неуспехът на IPO-то на доверието към пазара?

Цветослав Цачев: Предлагането на ЦСКА и доверието в капиталовия пазар са две различни неща. Опитните инвеститори не разглеждаха дружеството като доходна алтернатива, която да включат в портфейлите си. Фокусът на предлагането не беше насочен към тях, а към феновете. Неуспехът не е свързан с фактори на пазара и няма да повлияе по никакъв начин на фондовата борса.

Явор Спасов: По-скоро успехът щеше да се отрази на доверието. Може би много компании щяха да се замислят за набиране на капитал през борсата, а инвеститорите да преосмислят потенциала на портфейлите си.

Стефан Силянов: Неуспехът на IPO-то няма да се отрази на доверието към пазара, предвид текущото му състояние като цяло, както и заради самата компания като фундамент и перспективи за развитие. За професионалните и запознатите инвеститори състоянието на борсата остава като преди. А за участниците в предлагането с клубна принадлежност, както и други свързани лица, е възможен положителен ефект, а именно - запознаването с инвестиционните посредници, БФБ и други възможности за инвестиции. Негативен ефект е възможен в случай на трудности при възстановяване средствата на включилите се в IPO-то.

Владимир Малчев, инвестиционен консултант и управител на ИП Бул Тренд Брокеридж: За съжаление, едно толкова масово борсово явление като IPO-то на столичния клуб се провали с всички негативни последици и за борсата като средище в очите на масовата публика.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase