Снимка: БГНЕС

Многобройните тунели под Газа са най-известни като проходи, използвани за контрабанда на стоки от Египет и извършване на атаки в Израел.

Но съществува втора подземна мрежа, която израелските отбранителни сили разговорно наричат ​​"метрото в Газа". Това е огромен лабиринт от тунели, според някои сметки на няколко десетки километра под земята, използвани за транспортиране на хора и стоки. За съхранение на ракети и тайници за боеприпаси; и разполага с командни и контролни центрове на Хамас, всички далеч от любопитните очи на самолетите и дронове за наблюдение на IDF.

През 2021 г. Хамас заяви, че е построил тунели на дължина 500 километра под Газа, въпреки че не е ясно дали тази цифра е точна и достоверна. Ако е вярно, подземните тунели на Хамас биха били малко по-малко от половината от дължината на системата на метрото в Ню Йорк.

"Това е много сложна, много голяма – огромна – мрежа от тунели на сравнително малко парче територия", каза Дафне Ричмънд-Барак, професор в израелския университет Райхман и експерт по подземна война.

Не е ясно колко струва тунелната мрежа на Хамас, която управлява бедната крайбрежна ивица. Цифрата вероятно е значителна, както по отношение на работна сила, така и на капитал.

Газа е под сухопътна, морска и въздушна блокада от Израел, както и под сухопътна блокада от Египет от 2007 г. и не се смята, че притежава тип масивна машина, която обикновено се използва за изграждане на тунели дълбоко под земята. Експерти казват, че копачите, използващи основни инструменти, вероятно са се заровили дълбоко под земята, за да изкопаят мрежата, която е свързана с електричество и подсилена с бетон. Израел отдавна е хванал Хамас да отклонява бетон, предназначен за граждански и хуманитарни цели, към изграждането на тунели.

Критиците на Хамас казват, че огромните разходи на групировката за тунели биха могли вместо това да платят за цивилни бомбоубежища или мрежи за ранно предупреждение като тези отвъд границата в Израел.

Асиметричното предимство

Тунелите са били атрактивно средство за водене на война от средновековието. Днес те предлагат на войнстващи групи като Хамас предимство в асиметричната война, отричайки някои от технологичните предимства на по-напреднали военни като IDF.

Това, което прави тунелите на Хамас различни от тези на Ал Кайда в планините на Афганистан или Виет Конг в джунглите на Югоизточна Азия, е, че са изградили подземна мрежа под една от най-гъсто населените зони на планетата. Близо 2 милиона души живеят в 88 квадратни мили, които съставляват град Газа.

"Винаги е трудно да се справяме с тунели, не ме разбирайте погрешно, във всеки контекст, дори когато са в планински район, но когато са градски, тогава всичко е по-сложно – тактическите аспекти, стратегическите аспекти, оперативни аспекти и, разбира се, защитата, която искате да осигурите за цивилното население“, каза Ричмънд-Барак, който също е старши сътрудник в Института за право и сухопътна война Либер и Института за съвременна война в Уест Пойнт.

След терористичната атака на 7 октомври в Израел, при която бяха убити най-малко 1400 души, предимно цивилни, IDF многократно е твърдял, че Хамас се крие в тези проходи "под къщи и вътре в сгради, населени с невинни цивилни от Газа", като на практика ги превръща в хората в щитове. Оттогава израелските военни въздушни удари са убили най-малко 2670 палестинци, се казва в изявление на Министерството на здравеопазването в Газа в неделя.

Очаква се IDF да преследва мрежата при предстоящото си сухопътно нахлуване в Газа, тъй като през последните години положи крайни усилия, за да елиминира тунелите на Хамас. Израел започна сухопътна атака срещу Газа през 2014 г., за да се опита да премахне подземните проходи.

В петък Израел предупреди около 1,1 милиона, живеещи в Газа, да се преместят на юг преди вероятната си операция, според ООН. Критиците казаха, че такава заповед е невъзможно да се изпълни в кратък срок насред военна зона. Висшият служител на ООН по правата на човека каза, че призивът за евакуация "противоречи на правилата на войната и елементарната човечност".

Преместването на цивилни от град Газа ще помогне да се направи по-безопасно премахването на тунелите
, но подобни операции ще бъдат опасни, каза Ричмънд-Барак.

IDF може или да направи тунелите временно неизползваеми, или да ги унищожи. Според Ричмънд-Барак бомбардирането на подземните проходи обикновено е най-ефективно начин да ги елиминира, но такива удари могат да засегнат цивилни.

Ясно е, че технологията сама по себе си няма да е достатъчна, за да спре подземната заплаха.

Израел похарчи милиарди долари, опитвайки се да защити границата с интелигентна система, която може да се похвали с усъвършенствани сензори и подземни стени, но Хамас все пак успя да започне своето нападение на 7 октомври по суша, въздух и море.

Ричмънд-Барак каза, че е необходим холистичен подход, който да използва визуално разузнаване, наблюдение на границите и дори да моли цивилните да следят за всичко подозрително.

"Няма безупречно решение за справяне със заплаха от тунел", каза Ричмънд-Барак. "Няма Железен купол за тунели."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase