Снимка: БГНЕС

Рехабилитацията и експлоатацията на Коридор 8, железопътната линия, свързваща Република Северна Македония и Република България, стават реалност. С всеотдайно сътрудничество градим нашето общо бъдеще, предоставяме възможности за икономиката, бизнес общността, инвестираме във функционална модерна железопътна връзка, инвестираме в свързването на целия регион.

Това заяви премиерът на РСМ Димитър Ковачевски на церемонията, отбелязваща началото на строителството на Източната част на железопътния Коридор VIII в участък Куманово – Беляковце – Крива Паланка, предаде кореспондентът на БГНЕС. На церемонията присъстваха българският премиер Гълъб Донев, министри от Скопие, посланикът на Делегацията на ЕС Дейвид Гиър и директорът на офиса на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) Анди Аранитаси.

„Тази инвестиция на Северна Македония отваря нови европейски маршрути за железопътен транспорт, установява регионална връзка с пристанищата Бургас и Варна в България и пристанището Дуръс в Албания, което е изключително важно за нашата икономика, но и като цяло за сътрудничеството в региона и с други региони в Европа. Тази икономическа енергийна криза, пред която сме изправени ни показа много ясно колко важно е регионалното сътрудничество и свързаност и, разбира се, добросъседството. Очаквам тази дългоочаквана железница, каза той, освен за ускореното икономическо развитие както на страната, така и на региона, да допринесе и за подобряване на регионалната свързаност и регионалното сътрудничество.

Европосланикът Дейвид Гиър изтъкна, че това е наистина стратегическа инициатива, която ще помогне за насърчаване на регионалната търговия, ще намали времето за пътуване, ще насърчи устойчивия икономически растеж и ще донесе големи ползи за гражданите и бизнеса в региона. „Инициативата на практика ще подпомогне усилията ни за добросъседски отношения и за постигане на целите за климата и замърсяването. Еврокомисията и Европейската банка ще инвестират над един милиард евро в разширяването на железопътната линия от Северна Македония до България и това е най-голямата инвестиция, която ЕС е правил в тази страна”, подчерта Гиър.

Анди Аранитаси от ЕБВР подчерта, че железопътният транспорт е един от основните приоритети на ЕБВР в Западните Балкани и тя ще продължи с подобни инвестиции и в бъдеще: „ЕБВР е най-големият доставчик на финансиране за Северна Македония и досега са дадени над 1,1 милиарда евро, но железницата е в сърцето ни и досега са дадени 250 милиона евро и ще дадем още 100 милиона за участъка от Крива паланка до границата с България, като ще подкрепим и изграждането на западната част на Кичево, отбеляза Аранитаси.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase