снимка: Ройтерс
fallback

Реджеп Тайип Ердоган си пада по наистина големите. Престижните поекти са добре приети от избирателите, така че турският президент ги превърна в своя търговска марка. Гражданите на Истанбул, по-специално, са изумени от съоръженията около Босфора, създадени по време на управлението на Ердоган през последните 16 години. Тук е Мармарай - железопътен тунел, разположен точно под протока, който свързва европейската и азиатската страна на Истанбул. Тук е и мостът "Явуз Султан Селим", структура с дължина 2 200 метра, която минава над Босфора като трети мост. Сега турският президент се готви за следващия си голям проект.

Днес той ще открие новото летище в северната част на Истанбул. 95-та годишнина от основаването на републиката ще се превърне и в специален празник за Ердоган. Това е възможно само защото в Турция такива големи проекти се изпълняват с безразсъдство, което не е възможно в други части на Европа: работници, природа, вероятно и турските данъкоплатци - всички плащат цената за това летище, чийто икономически успех далеч не е сигурен, пише Investor.bg, позовавайки се на анализ на германския Die Zeit.

Едва по време на откриването президентът възнамерява да обяви името на новото летище. Досега мегапроектът се изпълнява само под работното име "Истанбулско ново летище". Става дума за 76,5 милиона квадратни метра - три и половина пъти размера на летище Франкфурт. След откриването летището ще бъде допълнително разширено на етапи и накрая ще разполага с шест писти. Отначало се очакват 90 млн. пътници годишно - но броят им ще нараства, така че Истанбул скоро ще има най-голямото летище в света. Досега тази титла се заема от американския еърпорт в Атланта със 100 милиона пътници годишно.

Както често се случва, цената на визията на Ердоган за "нова Турция" е висока. Консорциум от пет строителни компании ще експлоатира новото летище. Досега са инвестирани над 10 млрд. евро. Наистина ли обаче ще се изплати проектът?

"Не трябва да надценяваме последиците за икономическия растеж на подобно летищно строителство върху Турция като цяло", казва Хайнрих Фрай. Той създава отдела "Логистика на авиацията" в Института "Фраунхоф" и го ръководи от 20 години. Фрай казва, че не иска да спира еуфорията, но решаващо значение за въпроса дали Истанбул ще се превърне във важен център за пътуванията с въздушен транспорт между Европа и Далечния изток няма да има само размерът.

Известно е, че турското правителство иска да придаде на Истанбул подобно значение като на центровете в Дубай, Абу Даби и Катар. Като за начало новото летище ще донесе облекчение за Истанбул: днешният капацитет на двете съществуващи летища в Истанбул (Ататюрк и Сабиха Гьокчен) отдавна е достигнал границите си. "Трафикът ще се премести от старите два летища към новото, но няма да се увеличи бързо", казва Фрай.

Но в дългосрочен план надеждите на Ердоган могат да бъдат изпълнени, смята Фрай. През последните години въздушното движение се увеличи драматично и "големите летища винаги имат проблем с необходимостта от повече капацитет", казва специалистът. Това може да се наблюдава например в Амстердам, но също и в Мюнхен, Хонконг, Дубай или Доха.

Продължението на материала четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

64

софиянец

преди 5 години

ТУРЦИТЕ.АЙДЕ СТИГА СТЕ СЕ ПРАВИЛИ НА ВЕЛИКИ.САМИЯ ФАКТ КАК СЕ ИЗХВЪРЛЯТЕ С ЧУЖДА МИСЪЛ И ПАРИ НА ЗАЕМ ГОВОРИ ЧЕ СТЕ КОМПЛЕКСАРИ.МОЖЕ ДА Е НАЦИОНАЛНА ГОРДОСТ-АМА НА МЕН МИ ЗВУЧИ АДСКИ КОМПЛЕКСАРСКО И СМЕШНО.ДА НЕ МИСЛИТЕ ЧЕ БЪЛГАРИЯ НЕ МОЖЕ ДА ЗАСТРОИ ЕДНО ЛЕТИЩЕ НА 100 ДЕКАРА?ПРОСТО НЕ НИ ТРЯБВА.А ТУРЦИЯ Е ГОЛЯМА ***,МНОГО ТАРАМБУКИ И ИМ Е НУЖНО.Е И-КАКВО?МОЖЕ БИ ТОВА ВИ ИЗДИГА В ОЧИТЕ НА СЪСЕДИТЕ?НЕ -ВИЕ СИ ОСТАВАТЕ ПОТОМЦИ НА КАСАПИ И ИЗНАСИЛВАЧИ.ДУЕТЕ СЕ КАТО ПУЙКИ-КАКВИТ СТЕ:)

63

софиянец

преди 5 години

ДАА......И НИКОЙ НЕ КАЗВА ЧЕ ТИЯ ГРАНДОМАНСКИ ПРОЕКТИ НА ПИШМАН СУЛТАНА СЕ СТРОЯТ ОТ ЯПОНЦИ И ЗАПАДНЯЦИ С ПАРИ НАЗАЕМ.....ТУРСКИ СА САМО ЧАКЪЛА,ПЯСЪКА И ОБЩАЦИТЕ.ДРУГОТО Е ОТ ЗАПАДА И ЯПОНИЯ .И ФЕСОВЕТЕ ЩЕ ИМА ДА ОПЪВАТ КАИША 50-60 ГОДИНИ ДА ИЗПЛАЩАТ.ДА СТЕ ЧУВАЛИ ЗА СЛОН НА ГЛИНЕНИ КРАКА?КОЛКО Е СТАБИЛЕН?

62

Анонимен

преди 5 години

Не съм баво-развиваща се, но не мога да прочета български изписан на латиница. Моля пишете на Съответния език ( английски, френски....... etc.)

fallback