Снимка: архив, Ройтерс

През 1983-та година сценаристът Уилям Голдман става автор на крилатата фраза “Никой в Холивуд няма представа” по отношение на прогнозите кой филм би имал касов успех. От сп. “Икономист” правят проучване на представянето на повече от 2000 ленти с бюджет над 10 милиона долара от 1995-та година насам, за да проверят дали това твърдение е все още вярно. Или формулата за солидни приходи вече е налице.

На първо място гаранция за финансов успех на филм в Северна Америка е бюджетът. Анализ на данните сочи, че за всеки инвестиран долар възвращаемостта за студиото е около 80 цента, що се отнася до киносалоните в Съединените щати и Канада. Бюджетът обикновено се обявява още по време на снимките с цел засилване на интереса към дадена продукция. Колкото повече пари са отделили продуцентите, толкова повече средства ще отидат за реклама.

Освен това филмите с бюджет над 100 милиона долара обикновено тръгват в над 3500 от общо 6000 кина в Северна Америка. Тези с бюджет от 10-40 милиона се “задоволяват” с 1600.

Поредиците са сигурен начин за лимитиране на риска, пишат още от сп. “Икономист”. В наши дни 1 на всеки 5 холивудски филма е част от поредица, докато преди десетилетие това съотношение е 1 към 12. Всяка подобна продукция изкарва средно с по 35 милиона долара повече в бокс-офиса в сравнение със самостоятелен филм.

Що се отнася до най-успешните поредици, то безспорна гаранция за успех са супер героите от комиксите. В периода 1996-2000-та година са направени едва 8 филма за супер герои. В последните 5 години техният брой е 19!

Филм за Батман, Спайдърмен или Железния човек с бюджет от 200 милиона долара носи средно с по 58 милиона долара повече в сравнение с лента със същия бюджет във всеки друг жанр. Освен това продукциите за супер героите с много малки изключения не получават рестрикции за аудитория, което автоматично значи още 16 милиона долара в повече.

Предишните успехи на актьора в главната роля също може да даде представа за очакваните приходи. За всеки долар, спечелен от филмите, в които се е изявявал въпросният актьор в последните 5 години, следващият “получава” бонус от 2 цента. И ако името на актьора (актрисата) е Лео ди Каприо или Дженифър Лорънс, това значи поне по 10 милиона долара в повече само от участието им.

Интересна е ролята на критиците във финансовия успех на даден филм. Оказва се, че влиянието им не е особено голямо. За десетилетието между 1996-2006-та година всеки екстра 10% в оценката в престижния сайт Rotten Tomatoes се равнява на 4 милиона долара повече в бокс-офиса. Сега обаче сумата е едва 1 милион. Изглежда мнението на аудиторията надделява значително над това на критиците.

Всички гореописани фактори плюс маркетинга допринасят за около 80 на сто от планираните приходи от продажби на билети. Така остават около 20%, които не могат да бъдат обяснени от изложения модел.

Естествено има и изключения. Спрямо този модел “Джон Картър” (лента с бюджет 275 милиона долара) би трябвало да донесе приходи в размер на поне 235 милиона долара. В реалността обаче продукцията на Дисни се оказа един от най-големите провали в историята на съвременното кино и успя да събере едва 73 милиона.

При все това формулата за гарантиран успех изглежда доста солидно. Първо продукцията трябва да е достъпен за деца филм за супер герой. След това този филм трябва да се разгърне в поредица. Бюджетът трябва да е внушителен, но не безразсъден – някъде около 85 милиона долара. Трябва да се осигури екранно време през лятото и двама актьори за главните роли, които се представят добре, но не са от най-скъпите на пазара.

При прилична реакция от критици и публика приходите в американския бокс-офис ще са поне 125 милиона долара. Но всичко ще бъде само за парите – подобна лента има шанс 1 към към 500 да спечели Оскар за най-добър филм.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase