Снимка: БГНЕС

Фюзелажи, произведени от най-големия доставчик на Boeing, редовно напускат фабриката със сериозни дефекти, според бивш инспектор по качеството във фирмата.

Сантяго Паредес, който е работил за Spirit AeroSystems в Канзас, каза пред BBC, че често е откривал до 200 дефекта на части, подготвени за изпращане до Boeing. Той бил наречен "showstopper" за забавяне на производството, когато се опита да се справи с притесненията си, твърди той.

От компанията Spirit казват, че "категорично не са съгласни" с обвиненията.

"Ние енергично се защитаваме срещу неговите твърдения", каза говорител на Spirit, който остава най-големият доставчик на Boeing.

Паредес отправи обвиненията срещу Spirit в ексклузивно интервю за BBC и американската телевизия CBS, в което описа какво според него е преживял, докато е работил във фирмата между 2010 и 2022 г.

По думите му той бил свикнал да открива "някъде от 50 до 100, 200" дефекта по фюзелажите - основното тяло на самолета - които трябваше да бъдат изпратени на Boeing.

"Намирах много липсващи крепежни елементи, много огънати части, понякога дори липсващи части."

Boeing отказа коментар.

"Суетене"

Spirit AeroSystems и Boeing бяха подложени на интензивно наблюдение, след като неизползвана врата падна от чисто нов 737 Max малко след излитането през януари, оставяйки зейнала дупка в страничната част на самолета. Според разследващите вратата първоначално е била монтирана от Spirit, но впоследствие е била премахната от техници на Boeing, за да се поправи дефектното занитване.

Инцидентът накара американския регулатор, Федералната авиационна администрация, да започне проверка на производствените практики в двете фирми. Той откри множество случаи, при които компаниите не спазват практиките за контрол на производството.

Паредес каза пред BBC, че някои от дефектите, които е идентифицирал, докато е бил в Spirit, са били незначителни, но други са били по-сериозни. Той също така твърди, че е бил подложен на натиск да бъде по-малко строг.

"Те винаги вдигаха шум защо ги намирам, защо ги гледам", каза той. "Те просто искаха продуктът да бъде изпратен. Не бяха фокусирани върху последствията от доставката на лоши фюзелажи. Те просто бяха фокусирани върху спазването на квотите, спазването на графика, спазването на бюджета… Ако числата изглеждаха добре, състоянието на фюзелажите всъщност нямаше значение."

Доносничество

Много от предполагаемите преживявания на Паредес в Spirit са част от неговите показания в съдебни дела, които недоволни акционери са завели срещу фирмата. В правните документи обаче той се нарича просто "Бивш служител 1". Това е първият път, когато Паредес, бивш техник от ВВС, говори публично.

Преди да напусне фирмата, Паредес ръководи екип от инспектори, базиран в края на производствената линия 737 Max.

Вторият бивш одитор по качеството, Джош Дийн, чиито твърдения също трябваше да бъдат част от делото, почина миналата седмица, след като получи сериозна бактериална инфекция.

Делото обвинява компанията в умишлен опит да прикрие сериозни и широко разпространени пропуски в качеството и излагане на акционерите на финансови загуби, когато тези пропуски станат явни. Spirit каза, че "категорично не е съгласен" с твърденията в съдебния иск.

Поддръжка на Boeing

Spirit някога е бил част от Boeing и остава основният доставчик на производителя на самолети. Той изгражда фюзелажа за всеки 737 Max в своята фабрика в Уичита, Канзас, преди да ги изпрати до собственото съоръжение на Boeing в Рентън, близо до Сиатъл, Вашингтон. Той също така прави големи части от 787 Dreamliner.

Сега е в трудно положение. Това е "кръвоизлив" в брой и загуби от $617 милиона през първите три месеца на годината.

Boeing се съгласи да предостави финансова подкрепа и води преговори за обратно изкупуване на бившия си филиал.

Източници от авиокосмическия гигант настояват, че се полагат усилия за справяне с проблемите с качеството на Spirit и те са успели да намалят броя на дефектите в частите, напускащи завода в Уичита, с около 80%.

Паредес казва, че и двете компании са наясно с мащаба на проблема с дефектите и че той е бил обсъждан на седмични срещи между инспектори по качеството от двете фирми.

'Зов за помощ'

Лично за Паредес проблемите дойдоха връх, твърди той, когато му беше наредено от неговия мениджър да промени начина, по който се докладват дефектите, за да намали общия им брой.

След като протестира, той е понижен и преместен в друга част на фабриката.

"Чувствах, че ме заплашват и чувствах, че ми отмъщават, защото съм изразил безпокойство", каза той.

Впоследствие Паредес подаде "етична жалба" до отдела за човешки ресурси на компанията и писа до тогавашния главен изпълнителен директор на Spirit Том Джентиле.

В този имейл той пише: "Изгубих вяра в качествената организация тук в Spirit и това е последният ми вик за помощ".

Впоследствие Паредес беше възстановен на ръководния пост и получава обратно заплащане, след като жалбата му е частично уважена. Той напусна компанията скоро след това.

Сега той твърди, че не би бил склонен да лети на 737 Max, в случай че все още има недостатъци, които произхождат от фабриката в Уичита.

"Никога не съм срещал много хора, които се страхуват от летене, докато не работих в Spirit", каза той. "И тогава, докато бях в Spirit, срещнах много хора, които се страхуваха от летене - защото видяха как строят фюзелажите."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase