По традиция в навечерието на 24 май се състоя церемонията по раздаването на театралните награди Аскеер.

По традиция веднага след обявяването на номинациите, те бяха критикувани –най-малкото, защото сред номинираните са членове на журито, или участници в състезаващите се за награда представления.

Справедливи или не, номинациите имаха една отличителна черта – те ясно определиха фаворити.

Повечето спектакли в тях имаха поне по 2 номинации, а категоричният триумф бе на “ОООО. Сънят на Гогол” ( реж. Иван Добчев и Маргарита Младенова, театрална работилница Сфумато), която бе номинирана в 9 от 10-те категории.

Всички тези факти би трябвало да доведат до извода, че или сезонът е бил скучен, или е имало наистина върхови постижения, или системата за номинации не работи.

А може би по малко и от трите.

В случая аз не бих се наела да отсъдя.

По време на вчерашната церемония обаче Иван Ласкин демонстрира завидно самочувствие и с присъщото си самодоволство изръси куп тъпи и обидни шеги по повод многото номинации на спектакъла на Сфумато.

Някои биха го нарекли скандал, за мен беше липса на вкус – театрален и естетически, но и това не е тайна за никого.

Разбира се, случката разбуни духовете в залата, ядоса едни, развесели други и накара председателя на фондация Аскеер Милен Миланов и членът на Управителния съвет Георги Новаков да се извинят.

Колкото до церемонията, тази година тя беше далеч от приказната пищност на миналогодишния празник.

Темата на сценария (дело на Георги Лозанов) беше как да бъдем други, а вместо традиционните откъси от представления, в клиповете на номинираните чухме техните разсъждения относно идеалния зрител.

Повечето се обединиха около “непредубеден”, “търсещ диалог”, “отворен” и “верен на театъра”. Затова без да се спирам върху малко озадачаващата концепция на церемонията актьорите да пеят арии на плейбек и да разиграват скечове върху тях, преминавам към наградите.

Награда за изгряваща звезда взе Димо Алексиев за блестящата си роля в “Калигула”.

Награда за поддържаща женска роля взе Станка Калчева за персонажа си Джанет Бърмайстър в  “Страхотни момчета”, който й донесе и Икар.

Награда за поддържаща мъжка роля получи Захари Бахаров за Пип в “Три дъждовни дни”.

Аскеер за водеща женска роля взе Ирмена Чичикова за ролята на Мариане в “Изкуството да смиташ боклука под килима”.

Залужено отличената водещата мъжка роля бе Клов на Николай Урумов в “Краят на играта”.

Блестящото представление на Лилия Абаджиева донесе и наградата за сценография на Васил Абаджиев, а наградата за костюми отиде при Даниела Олег Ляхова за “ОООО – Сънят на Гогол”.

Най-номинираното представление взе само още едно отличие – за театрална музика на Асен Аврамов.

Неочаквано фаворит на Аскеерите се оказа вълнуващото представление на ДТ Пазарджик Изкуството да смиташ боклука под килима” – след наградата за главна женска роля, то донесе награда за режисура (заедно с “Тихи, невидими хора”) на Десислава Шпатова и стана най-добро представление.

Наградата за драматургия спечели пиесата на Захари Карабашлиев “Неделя вечер”.

За цялостно творчество бе награден Георги Черкелов, който разчувства всички в залата, като изрецитира стихотворението, с което е бил приет да учи актьорско майсторство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase