Снимка: Dnes.bg

Общ преглед

Централна гара в София. Кой не е потеглял и пристигал? Посрещания, изпращания. Сълзи и усмивки.

И докато през последните дни всички погледи са вперени в метрото и в лъскавите му нови станции, Гарата продължава да е срамното петно на столицата. Неугледният и грозен роднина на шарената подземна железница.

Софийската гара – грозният роднина на метрото

Нищо, че е на десет минути пеша от обновения Лъвов мост, на две спирки с метрото от Президентството и Министерски съвет и още лежи на славата, че е най-голямата жп гара в България.

Според сухите статистики през Централна гара ежедневно минават малко над 10 000 души. 166 влака тръгват и пристигат всеки ден на пероните й. Но всички тези заминаващи и пристигащи хора притичват с погнуса през подлезите й, щом излязат от цветното метро. Без да се застояват, без да поглеждат, без да вдишват. Набързо.

Софийската гара – грозният роднина на метрото

Защото всичко, което се казва години наред за Гарата, продължава да е в сила и днес – бърлога, вертеп – мръсен, изпочупен и грозен. Миришещ лошо, тъмен и може би… опасен.

Липсват само мръсните ромчета, дишащи лепило и просещи стотинки. Иначе, въпреки няколкото опита за промяна, входът към Гарата продължава да е като изоставен подземен град. С тъмни и запуснати коридори. С десетки пусти помещения с изпочупени витрини. Кошчета като от детството на 40-годишните и изтърбушени маси, с които сигурно са връстници.

Софийската гара – грозният роднина на метрото

По прозорците на неосъществилите се магазини има пожълтели вестници. Датата им е от 2013 година.

Всъщност на Централна гара в София тече ремонт. Казват, че това е първият ремонт от 40 години, когато сградата на Гарата е построена наново. Разбира се, през годините обликът й претърпя не един и два опита за промяна. Строиха се подлези, чисто нови магазини, а над тях дори се опъваха огромни бели платна с шеговити прякори. Които падаха с всеки по-тежък сняг и създаваха реална опасност за преминаващите.

Сегашният ремонт всъщност е рехабилитация за 65 млн. лв. Тя започна точно преди година – през април 2014 година. И трябва да завърши в края на тази година. Очакванията са тогава сградата на Гарата да стане чисто и приветливо модерно място.

Днес, през април 2015 година  обаче очакванията продължават да се осланят най-вече на няколкото рекламни пана, разпънати в така наречения салон за чакащи.

И на звука от ремонтните дейности. Да, работниците чукат, разбиват, заваряват източната част на сградата. Дори и в почивен ден.

А пътниците продължават да минават на бегом под изпочупените покриви и миришещи стълби.

Дано този път успеят да преобразят Гарата. Дано стане чиста и светла. И сигурна. И дано промяната мине и през подлезите. Иначе човек пък ще трябва да се впуска в подземното им риалити. И да пристига или заминава от София с погнуса.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


Още новини

Коментари Напиши коментар