Снимка: архив, БГНЕС

Международен екип от учени откри нова планета с размерите на Земята, съобщи електронното издание Физ.орг. Тя се намира на 55 светлинни години и обикаля около звезда червено джудже.

Планетата е едва втората по рода си, открита около такъв тип звезда. Наречена е SPECULOOS-3 b. Тя завършва една обиколка около звездата за около 17 часа, която е повече от два пъти по-студена от нашето Слънце, десет пъти по-масивна и сто пъти по-слабо светеща.

Планетата вероятно е постоянно е обърната с една и съща страна към звездата си, подобно на разположението на Луната към Земята.

Откритието е направено в рамките на проекта SPECULOOS, който се ръководи от университета в Лиеж, Белгия, в сътрудничество с университетите в Бирмингам, Кеймбридж, Берн и Масачузетския технологичен институт в САЩ. SPECULOOS е създаден с цел да търси на екзопланети, обикалящи около ултрастудени звезди. Това става възможно с помощта на автоматизирана мрежа от телескопи, разположени по целия свят.

Ултрастудените звезди джуджета са изключително често срещани и съставят около 70% от звездите в Млечния път. В същото време те не се виждат ясно и са разпръснати, така че учените трябва да наблюдават данните от телескопите в продължение на няколко седмици, като следят всяка звезда поотделно, за да открият преминаващи планети.

„Проектирахме SPECULOOS специално за наблюдение на близки ултрастудени звезди джуджета в търсене на скалисти планети, които могат да бъдат подробно изследвани“, каза Микаел Гилън, астроном от университета в Лиеж и водещ автор на статията. „През 2017 г. нашият прототип SPECULOOS, използващ телескопа TRAPPIST, откри системата TRAPPIST-1, съставена от седем планети с размер на Земята, някои от които потенциално обитаеми. Това беше отлично начало“, допълни той.

Следващите стъпки в проекта вероятно ще включат допълнителни наблюдения от космическия телескоп „Джеймс Уеб“, които могат да дадат информация за минералогията на повърхността на планетата и възможността за наличие на атмосфера.

Изследването е публикувано в сп. „Нейчър астронъми“ .