Архив: Булфото

От три години бележим ръст в продажбите на автомобили втора ръка в България. Българинът вече не търси евтини коли над 10 години, както едно време. Това каза за Dnes.bg Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България. По думите му се търсят  по-надеждни автомобили, на по-малко километри, запазени.

"Цената им е от 8 000 до 20 000 лв. - това са и най-продаваните автомобили у нас в момента, като има сделки до 30 000–35 000 лв. Тези над 35 000 лв. трудно се продават, а пък евтините около 2000 -3000 лв. залежават и почти не са търсени", уточни той.

Доросиев обясни, че за Балканите ние сме най-силният пазар – граждани от Сърбия, Македония, Албания, руските републики, предпочитат да дойдат у нас да купуват, отколкото да отидат в Европа. Македонците са номер едно сред тях, те купуват по-стари коли, максимум до 5000 лв., такава кола българинът вече не купува. Сърбите са втори, след тях са албанците, гърците купуват малолитражни коли, от руските републики търсят по-мощни коли. Напоследък купуват и  много молдовци, сред които и доста бесарабски българи. 

В автокъщите за втора ръка се предлагат коли, които са изминали до 100 хил. км и на възраст до 3 г. Цените са с 30% по-ниски в сравнение с това, което предлагат търговците на нови машини, обобщи зам.-председателят на Асоциацията.

Относно цените на коли втора ръка тенденцията е да се повишават, смята експертът. Пазарът у нас е основно от Италия. "Преди кризата италианците „бълваха“ много автомобили, оставяха си тригодишните коли и си купуваха нови. Сега и те са в криза и почти не го правят. Все по-малко, все по-рядко и все по-трудно изнасят автомобилите си навън. Карат си ги и не ги сменят толкова често", уточни Доросиев.

Освен това поляците също са се ориентирали да пазаруват от Италия. Ако ние ще купим един автомобил за 5000 евро, полякът ще даде 5 500 евро, разказа Доросиев и допълни, че повечето автокъщите у нас имат в Италия дългогодишни контакти и все още успяват да държат добри цени.

"Като цяло очаквам все по-скъпи и по-скъпи оферти, което ще доведе до повишаване на цените и у на.", убеден е той и призна, че в момента цените се коригират за сметка на печалбата, но вече автокъщите са стигнали дъното, защото в момента продават кола до 10 000 лв. с печалба от 400 до 800 лв. и няма накъде вече да свалят.

Освен от Италия колите, които влизат у нас, са от Франция, Холандия, Белгия, като цяло от европейския пазар, обобщи Доросиев. 

Все повече българи купуват автомобили с десен волан, без да се замислят за безопасността. Според Доросиев това е "парлива тема". "Аз лично от 4 години водя битка да се забрани десният волан у нас, защото повечето от най-тежките катастрофи стават именно с такива коли. В МВР обаче не се води статистика за това, защото никъде в акта при самото ПТП не се отразява, че автомобилът е бил с такъв волан. При такива удари винаги загива човекът или с най-много травми е този, който е отляво. Ние нямаме много магистрали и катастрофите са най-често при изпреварване, шофьорът бърза да направи маневра, изнася се  и тогава се получават тези тежки челни уда.", обясни той.

По негови думи единствено застрахователите са откликнали, като застраховките им за такива автомобил са на двойна и тройна тарифа, защото са най-потърпевши. Няма начин у нас да се въведе забрана за тези коли и в Европейския съюз няма подобна, обясни той. Причината за това все по-често да се внасят такива коли според него е, че в България се гледа по-ниската цена, тези коли са определено по-евтини, защото за тях няма пазар. Английският пазар в Европа не върви и те са готови да ги дават на много ниски цени, за да реализират продажбите си.

При срещи с „Пътна полиция“ Доросиев много пъти е поставял темата. Тъй като не може да се направи ограничение в ползването на такива автомобили, се е обмисляло да се изискват подобрения - примерно да се монтира камера с монитор отляво на такава кола, нещо което да накара вносителите да вложат пари и да не им излиза на сметка да вкарват такъв тип автомобили, защото разликата в парите не е толкова голяма - около 3000 лв. е. Ако кола с ляв волан ще струва 10 000 лв., същият автомобил с десен волан ще струва около 7000 лв. Обсъжда се и идея за въвеждането на задължителен курс за управление на автомобил с десен волан.
"Аз лично съм виждал и автобус в Самоков с десен волан. Автобусът спира на спирката, хората слизат на пътното платно, а ауспухът духа от дясно към тротоара", възмути се той.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase