Снимка: БГНЕС

"По-точната формулировка в случая е антикризисни мерки, не антиинфлационни, защото те са социални програми за подпомагане на доходите на населението. Те обаче са замислени като доста широки мерки без конкретна цел за конкретна група от нуждаещи се граждани. Субсидирайки стоки като бензин, дизел, парно, ние субсидираме хората с най-голямо потребление, които са по-заможните".

Това коментира пред БНР Никола Янков, основател и собственик на Експат Капитал, бивш зам.-министър на икономиката и на транспорта.

По думите му трябва да се концентрират парите на държавата само върху бедните хора, които и сега са на социални помощи:

"За да могат тези хора да усетят по джоба си няколко стотин лева помощи на месец, а не 20-30 лева, както ще се получи в момента, когато с хеликоптер раздава пари на всички, субсидирайки по този начин потреблението на най-заможните българи".

Още по темата
Никола Янков определи исканията на бизнеса като политически:

"Тази част от бизнеса, която в момента протестира и се опитва да извива ръцете на правителството, не е представената част от българския бизнес. Много голяма част от бизнеса няма нужда от помощ от държавата или е готов да се справя самостоятелно, като прехвърли разходите, които са се увеличили, в цената на своите стоки и услуги. Така се прави в една нормална пазарна икономика, включително и в Европа. Държавната помощ е забранена от ЕС, защото ние се конкурираме с техните стоки и услуги".

Той подчерта, че държавата може да помогне на бизнеса, като субсидира нови работни места, но "ние такива мерки не виждаме".

"Няма защо транспортните фирми да протестират. Това е в графа "политически протест", каза още Янков и уточни, че столичните превозвачи са общинска фирма и трябва да се обърнат към собственика - това е Столичната община.

Искането за дерогация на България от европейско ембарго на руския петрол е достойно за съжаление, смята той и подчерта, че не ги е чул ясно формулирани и аргументирани:

"България няма причина да иска дерогация. Може да се справи перфектно, ако "Нефтохим" внася нефт, който не е руски, и го преработва - това технически е възможно. Не е вярно това, което казват, че не може да се случи такова нещо. България може да внася 100% от течните горива, без да участва изобщо "Лукойл Нефтохим" като производител. Това няма да се усети от потребителите - нито ще се вдигнат цените, нито ще има дефицит", категоричен е Янков.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase