Снимка: Булфото

Необходимо е въвеждането на рестриктивни мерки в посока сигурност, за да се избегнат в бъдеще трагедии на пътя. Това заяви пред bTV транспортният министър Ивайло Московски по повод тежката катастрофа на "Тракия", при която автобус се обърна и запали и загинаха осем души.

Лицензът на компанията "Ентуртранс" за автобусни превози, наела катастрофиралия автобус, вече е отнет, съобщи той. Снощи обаче все още не бил влязъл в сила, а е имало и предварително продадени билети. 

Затова е бил извършен последен курс и да е сигурно, че пътуването ще е безаварийно, автобусът е бил ескортиран от екипи на ДАИ до Бургас.

Московски беше категоричен, че ще работи за прокарването на система на т.нар. необжалваемост на актовете.

Оказва се, че фирмата, чийто автобус уби осем души на магистрала "Тракия", е имала 10 акта, но никой от тях не е влязъл в сила, тъй като са паднали в съда. Сред най-драстичните нарушения на "Ентуртранс" е неспазването на маршрутните разписания.

"Нямам съмнения, че посоката трябва да е драстична промяна в законодателството. Ако успеем да въведем правилото за необжалваемост, при два акта може да се отнеме лиценз. Проблемът е и в законодателството, и в контрола", заяви Ивайло Московски.

По думите му все още не е ясна причината за вчерашния инцидент. Не е намерен за обяснение и собственикът на фирмата "Бургас Тур-90", която отдавала автобусите си за превоз.

Министърът допълни, че в момента спешно ще бъдат поставени пощенски кутии по всички автогари, в които да бъдат подавани сигнали на пътници.

Регионалните инспекции на ДАИ ще имат задачата да ги събират и да реагират на всички от тях. Според него процесът е двустранен – не може да се разчита единствено на контролните органи, пътниците също трябва да са активни и да реагират.

Сред промените до края на годината трябва да заработи и система за видеоконтрол на пунктовете за извършване на годишен технически преглед на моторните превозни средства.

Тя ще бъде свързана с централните администрации и ще предоставя снимков материал и времето, в което и за което се извършва техническата проверка.

По този повод министърът обяви, че има съмнения за извършен фиктивен преглед на автобуса, който уби осем души, тъй като времето на проверката съвпада с това на разписанията на курсовете, които е извършвал.

Пунктът в Карнобат, в който е извършен този преглед, вече е затворен за комплексна проверка и едва ли някога ще бъде отворен, прогнозира министърът.

Той допълни, че категорично не одобрява шофьорите да са монтьори на пътя, но законът не го забранява – изискването е превозното средство да е технически изправно по време на превоз.

Още по темата

На въпрос защо няма ограничения за възрастта на автобусите, както е при такситата, той отговори, че подобна промяна, която се отнася за случайните превози и за тези на деца, не е минала в парламента.

Аргументът за това бил, че проблемът не е в годините, а в контрола.

Министърът обаче призова да се спрат разговорите по темата лобистки интереси: "Нека това лоби да обясни на семействата на загиналите хора техните аргументи".

"Европейската практика не е ограничаване в годините, но нито пътищата са като в Европа, нито поведението на пътя е като в Европа, затова са нужни по-рестриктивни мерки", каза Московски.

В сряда след трагедията председателят на транспортната комисия в Народното събрание Иван Вълков от ГЕРБ изрази мнение, че законодателството ни е добро и не бива след всеки инцидент да се говори за промени в него.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase