Снимка: Bulgaria On Air

Половината от сигналите, които постъпват на 112 за линейка, не могат да бъдат предадени веднага на диспечер на Спешна помощ. Това съобщи говорителят на Дирекция национална система 112 Дани Недялкова в предаването "Директно" на Bulgaria ON AIR.

Тя потвърди, че по-големият процент от повикванията, които постъпват на спешния номер, са от медицинско естество.

"С цел да се избегне това препредаване и преповтаряне на информацията от гражданите към дежурните в Центъра за спешна медицинска помощ (ЦСМП) от май 2013 г. по зададени критерии от Министерство на здравеопазването за София и района е прието при получаване на сигнал с медицински оплаквания, да бъдат изграждана незабавна конферентна връзка", обясни Недялкова.

По думите й обаче невинаги такава конферентна връзка се осъществява поради заетост на линиите.

"Затова е прието след шестото обаждане от наша страна, информацията да бъде изпратена по електронния път към дежурния диспечер. Може би за около половината обаждания не може да се осъществи конферентна връзка с диспечер в Спешната помощ", посочи тя.

От своя страна директорът на ЦСМП в София д-р Георги Гелев заяви, че това е абсурд, че са нужни шест обаждания, за да се изгради конферентна връзка.

"Диспечерите, които работят на смяна в София са 8. Според мен на този етап са напълно достатъчни на този етап, предвид на това, че обажданията идват по два начина. Единият е чрез конферентна връзка, където разпитващият е медицинско лице. Вторият път идва директно по интернет през системата, където операторът го записва и го оставя на пулта за диктуване", коментира той.

Според него Националната система 112 е забавящо звено, а понякога закъснението е от 7 минути, което може да струва човешки живот. Д-р Гелев смята, че сигналите трябва да бъдат изпращани директно към тях.

"Не може да се знае, че половината сигнали не се отговаря на шестото обаждане и да не се отворят нови линии в Центъра за Спешна помощ, не се назначат нови диспечери". Това коментира от своя страна председателят на Националната пациентска организация д-р Станимир Хасърджиев.

Според него критериите за картоните за спешност - зелен, жълт, червен, които трябва да бъдат приети от 16 ноември, са закъснели. Интересно му е обаче кой ще отсява случаите по спешност след като има такова забавяне.

"Той е публикуван още миналата година този стандарт. Основните критики са, че той не е приложим у нас, защото не разполагаме с всичко необходимо за него", добави и Камен Данов, КТ "Подкрепа".

"Критериите за зелен, жълт и червен картон - триаж и в момента има и е имало доста време преди да се издаде тази заповед на министъра. Не е била в този вид, но винаги се е извършвало разпит и насочващи въпроси", отговори д-р Гелев.

Според Данков в Спешната помощ има още един голям проблем - този с липсата на квалифицирани кадри.

"Колегите казват, че когато им се подаде адресът при свободна линейка, когато отидат от порядъка на 5-10 минути, зависи от населеното място, хората, които ги посрещат им казват, че са се обадили преди 30 минути, въпреки че той е стигнал за 10 минути до адреса. Тоест има някакво забавяне от обаждането до момента на поддаването на адреса", коментира той.

По думите на д-р Хасърджиев, проблемът е организационен и има практическа липса на координация между специалните звена.

Още новини четете в сайта на Bulgaria ON AIR

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase