Снимка: архив Булфото

Автомобилният бранш призова държавата да се оттегли от изпитите за шофьорски книжки и да остави тази дейност само на частния бизнес.

Съюзът на българските автомобилисти, Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) и Асоциацията за обучение в транспорта обявиха, че стартират подписка за това.

Тя ще е само сред представителите на бранша, в нея няма да участват граждани. Събирането на подписи ще започне в края на седмицата и ще продължи около месец. Формулярите ще бъдат изпратени до всички инструктори в страната.

След края на кампанията подписката ще бъде изпратена на премиера и на Европейската комисия.

Инструкторите в България са около 5-6 хиляди, но малко от тях работят в специализирани за целта и стопански обособени центрове. Останалите са в сивия сектор, който съставлява огромна част и именно от там излизали некадърните и недобре обучени шофьори, твърдят от автомобилните организации, цитирани от БТА.

Шефът на АКАБ Красимир Георгиев обвини изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", че е въвела тотална диктатура. Той обясни, че държавната структура масово закрива кабинети на автомобилната организация в страната и насочва изпитите за придобиване на шофьорски права в своите офиси.

"Според "Автомобилна администрация" единствената причина да има корупция е помещението, в което се извършва изпитът. Не техният служител, който го провежда, не нормативната уредба, създадена от самите тях", коментира Георгиев.

Той добави, че в над 50% от областите в страната няма одобрени учебни центрове и изпитите се правят в ДАИ. Според него в корупционните схеми участват основно служители на ИА "Автомобилна администрация", срещу което са подавани стотици жалби, останали без отговор.

"Освен корупцията в теоретичните изпити, в още по-голяма степен съществува тя и в практиката. Въведените видеонаблюдение, таблети и неприсъствието на инструктор в учебната зала не са спрели купуването на изпитите", посочи Георгиев.

Той беше категоричен, че ако не се вземат мерки, след две години жертвите на пътя няма да са двама или петима на ден, а 20 и 50. 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase