Снимка: Reuters

Рекордна глоба в размер на 15,988 млн. лв. наложи на официалния дистрибутор на автомобилите Hyundai в България "Индустриал комерс" Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Според ведомството компанията е сключвала забранителни споразумения, довели до ограничаване или нарушаване на конкуренцията при дистрибуцията на нови автомобили с южнокорейската марка и при дистрибуцията с резервни части за тях. Именно за това глобата е в размер на 10% от оборота за 2011 г.

Това е максималната санкция, която комисията има право да налага, но досега се въздържаше от тази крайна мярка заради продължаващата икономическа криза. Комисията е установила наличието на утежняващо обстоятелство - ответните страни КАРМОБИЛ, КАБИ КАР и ТЕХНОКАР са възпрепятствали КЗК при извършване на проучването, като са съгласували с "Индустриал комерс" изготвянето на отговорите на изисканата от комисията информация. По този начин те са предоставили невярна информация за своите права и задължения във връзка с дистрибуцията на нови коли от корейската марка, дистрибуцията на оригинални резервни части, както и извършването на сервизно обслужване на автомобилите.

По-конкретно нарушенията се изразяват във фиксиране на препродажни цени на нови автомобили, резервни части и сервизни услуги, което представлява едно от най-тежките вертикални ограничения на конкуренцията.

От компанията също така за забранили на дилърите да осъществяват продажби на конкурентни марки нови коли, както и на конкурентни марки резервни части. Дилърите също така са нямали право да извършват кръстосани доставки помежду им на нови автомобили и резервни части, а това вертикално ограничение също е едно от тежките вертикални ограничения на конкуренцията. Дилърите не са имали право да продават коли и резервни части и в други административни области.

От иззетите от КЗК в началото на тази година от офисите на официалния дистрибутор за България на автомобили Hyundai "Индустриал комерс" ЕООД и на дъщерното му дружество "Hyundai лизинг" ЕАД документи става ясно, че след старта на проверката официалният дистрибутор и дилърите започват да обменят активно информация, за да съгласуват отговорите на дилърите на поставените им от КЗК въпроси. В част от разменените имейли служители на дилърите (ТЕХНОКАР и „Евро Кар“ ЕООД) съгласуват с управителя на„Индустриал комерс“Савина Константинова отговорите, които трябва да предоставят в на КЗК за наличието на определени задължения, произтичащи от договорите за дилърство. Така например в имейл, изпратен на 20.12.2011 г. от Димитър Крайчев (служител на Технокар) до Савина Константинова, озаглавен “proverka kzk” се съдържа следният текст:

„Савинче, какво правим с КЗК,че срока е до 23.12.
Чакам напътствия какво да правим.
Поздрави:
Димитър Крайчев
HYUNDAI - Технокар
9000 Варна, България
бул. Вл. Варненчик 310

В друга част от кореспонденцията по електронна поща между служители на вносителя се съдържат приложени променени договори за дилърство, които дилърите да представят в отговор на искането на КЗК.

Продължението на материала четете в Investor.bg

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase