На Колю Фичето мостовете и църквите още не са паднали, дори Преображенския манастир край Велико Търново го тресе заметресения, свлачища и още е цял. Рецептата е естествен материал, от природата, дялан камък от седиментни скали. Тухлата ако е направена добре е също добър градивен елемент нооо трябва да е от добър материал, добре сушена и добре изпечена. Старите тунели под Темза са правени с тухли и след 150 години метрото още се движи в тях.
Няма такова понятие като срок на годност на строителните конструкций от какъвто и да е материал или конструктивна шема. Никога не е съществувал никъде в нито едни норми за проектиране и строителство на тази планета.
Сред първите коментари някой се опитва да се подйрава с панелното строителство, приписвайки го на съветското влияние. Има истина. Но донякъде. Защото панелното строителство е постижение. новаторство, революционен модернизъм, който идва от Германия с "Баухаус" на Гропиус. Това е училище по архитектура и дизайн. Считали са, че за модерния свят е подходяща функционалкостта и възможността за промишлено, за серийно производство. Може да прочетете и на български, колкото и да е оскъдна информацията.
Убих се да търся римски бетон. Навсякъде ми викат нямаме....И на Керазит Нямаме и от Цнауф викат нямаме...И в скалдовете няма..Абе криза......
Съвсем не е сигурно че заслугата за трайните строежи е на римляните.Съвсем даже.Полезно е да се знае, че освен познатия ни донякъде Др. Египет, точно на юг от сегашна Италия в днешна Либия, е имало друга държава.И досега са запазени 1300 км водопроводни тръби. запазени са и основи на сгради ОТПРЕДИ римската империя.Но там Наполеом не е пратил учени, затова не е популяризирано. А иначе -здраво е, което е пластично и многопластово, както дървесината.Сградите във Венеция са с основа ливански кедър
Щото не са имали подизпълнители, а САМО един изпълнител и ако се издъни Цезара му реже кратyната. А то сега подизпълнител на подизпълнителя на подизпълнителя ..... и така до 5 ниво.
то е повече от ясно, че днешното строителство е пълен шиттт. Вижте пътищата сега колко време издржат и колко хиляди години са се запазили римските пътища, при все че сега строителни инженери и незнам си какви инженери са част от процеса. На какво приличат градовете в днешно време - пълен упадък. Едно време са били красиви, сега навсякъде грозотия - бетон, бетон и само бетон накъдето да се обърнеш. Грозни фасади, грозни постройки. Пълна скръб!!!
Тогава е нямало печялбарски строителни фирми ментета, инженери с купени дипломи,неграмотни зидаромазачи от маалата и за некачествено лесно са им слагали главите на дръвника..без никакви угризения на съвестта!Това е тайната!
На снимката Колизея ако го смятат за оцелял....особено с непрекъснатата поддръжка да не се доразруши...
Или просто не са строени преди хиляди години. Има и такава теория. Както и въпросът за мрамора, дето се разпада след 200 години, пък имаме мраморни статуи от "древна" Гърция примерно.
Може би затова фугите между жълтите павета съдържат и бели камъчета - като проникне вода, че като стане една химическа реакция, че като вземе да заяква оня ми ти жълт паваж ... "Танковете да дойдат " ...
И това е от серията не били компютри ами компоти...не може да сравняваш камък с недопечена глина. Оцелели са само грандиозните обекти, а обикновените постройки ги няма. Най-оцелели са тия които са натрупани камък върху камък на големи купчини като пирамидите. Китайските стени правени от пръст са руини, а от тухла реставрация само каменните са оригиналдъ. Немаше нужда да са морят толкоз учЕните.
Разкриха тайната на здравината на сградите на древните римляни и маите