BMW 3.0 CSL (E9) 1972 г.
По-мощните версии на този модел с 3,2-литров мотор са най-желаните и най-скъпите. Тяхната цена превишава дори тази на Aston Martin V8. Това не е случайно, тъй като CSL се представя отлично в първенства като European Touring Car Championship, Le Mans и IMSA GT Championship.
Произведени са общо 1265 бройки от модела и ако имате намерение да станете собственик на някоя от тях, трябва да платите минимум 100 000 долара.
Снимка: BMW
BMW M1 E26 1978 г.
В основата на Е26 е концептуалният BMW Turbo. Това е първото "гражданско" BMW със средно разположение на двителя. Негов духовен наследник става съвременното BMW i8. Моделът е проектиран от Джорджето Джуджаро и е оборудван с 3,6-литров мотор с 6 цилиндъра с механично впръскване. В разработката на двигателя участие има и Lamborghini.
През периода 1978-1981 г. са произведени 453 бройки от М1. Най-знаменитата от тях е тази, върху която подписът си оставя самият Анди Уорхол.
Снимка: BMW
BMW M5 E28 1984 г.
През 80-те години в главата на шефа на BMW Motorsport GmbH – Йохен Нерпаш, се ражда гениална мисъл. А именно – защо да не постави мотор от M1 в 5-Series E28? Така се появява и първото в историята BMW M5, което се предлага в 4 различни версии и с 2 двигателя.
По-желаният от феновете агрегат M88 се поставя под капака на модификациите за Европа и Южна Африка. Американските модели получават по-слабия, заради добавянето на катализатор, двигател S38.
Снимка: BMW
BMW M3 Sport Evolution E30 1990 г.
От модела E30 M3 Sport Evolution са произведени около 600 бройки, което го прави особено желан за колекционерите. Това е и най-изкушаващият вариант на E30 M3, тъй като е оборудван с култовия 2,5-литров редови мотор с 4 цилиндъра S14. Освен това и управляемостта му е забележителна.
При разработката на модела инженерите са дотолкова педантични, че поставят по-компактен резервоар за гориво. Всеки детайл е изпипан максимално, което превръща Sport Evolution в забележителна кола, която заради малкия си тираж е недостъпна за простосмъртните.
Снимка: BMW
BMW M8 E31 1990 г.
Това е един от моделите на BMW M, на който му е съдено да не се появи на пазара. Колата развива впечатляващите дори в наши дни 350 км/ч, но си остава само концепция. На външен вид тя прилича на стандартно BMW 8-Series, но се отличава по забележителния си двигател – V12 с 550 к.с., който по-късно е използван за основа на мотора на хиперколата McLaren F1.
Съдбата е безжалоста към този автомобил, тъй като BMW закрива проекта M8, след като се уверява, че в началото на 90-те години просто няма адекватен пазар за такава машина. Така единствената модификация на 8-Series, върху която са работили специалистите от M-подразделението на компанията, е 850 CSi – гран-туризмо с 375 коня под капака.
Снимка: BMW
BMW M Coupe E36 1998 г.
Малка, но доста сърдита кола, чийто прякор е „обувка на клоун”. Само че под нейния капак се крие 6-цилиндров двигател с мощност 321 к.с. Като цяло M Coupe се отличава от останалите германски коли, тъй като се е родила в главата на инженер-ентусиаст, който неизвестно по какъв начин убеждава ръководството на BMW да пусне подобен автообил на пазара.
Снимка: BMW
BMW 1M Coupe E82 2011 г.
Този автомобил е разработван в продължение на 2 години и когато излиза вбесява пуританите. Те считат за богохулство появата на BMW M с турбо, но пазарът ги опровергава незабавно, а 1M Coupe с диференциал с повишено триене бързо се превръща в класика.
Сега има много спорове относно решението новото M5 да оставе без механична скороста кутия. При появата на 1M Coupe обаче тя е единственият разумен избор за М-моделите на марката. Явно времената се менят, пазарът също, но някои класически модели си остават вечни. BMW 1M Coupe не е много по-бърз от версията 135i, но гарантира огромно удоволствие.
Снимка: BMW
BMW M4 GTS F82 2016 г.
Моделът M4 Coupe разочалова някои фенове с отсъствието на приятен звук в целия диапазон на оборотите и в BMW не искат да повторят тази грешка с M4 GTS. Справят се отлично и създават един от най-хардкор автомобилите, творение на BMW M GmbH.
Тиражът е ограничен до 700 бройки, а цената му е космическите 134 200 долара, но всеки един от тях си струва. Постижението на Северната дъга на „Нюрбургринг” от 7 минути и 28 секунди доказва това. Стандартното M4 е с цели 30 секунди по-бавно. Така че BMW M4 GTS е напълно достойна алтернатива на Porsche 911 GT3.
Снимка: BMW
През 1988 г. персоналът на BMW Motorsport GmbH вече наброява 400 души, а 5 години по-късно подразделението е преименувано на BMW M GmbH.
В наши дни М е ключовият компонент на марката, въпреки че продажбата на моделите, разработени от отдела, са скромни на фона на общите за BMW.
Преди 2 години M GmbH продава около 63 000 автомобили, което изглежда нищожен резултат на фона на близо 2 млн. продажби на баварската марка. Трябва обаче да се отчете, че преди 30 години BMW Motorsport GmbH продава едва 5000 бройки от модела M3.
Кои са най-впечатляващите автомобили с буква М в историята? На този въпрос се опитва да даде отговор изданието Autoevolution. Списъкът е субективен и със сигурност някой може да не се съгласи с него.
Oще новини за автомобили четете Automedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase
Коментари Напиши коментар