Кредитът е като тухла - може да ти построи дом, а може и да ти види сметката - древна китайска мъдрост. Банките, които дават кредитни карти на нови емигранти, за които знам са RBC (Royale Banque du Canada) и Scotia, естествено като откриете сметки.  За новодошли - лимит хиляда долара. Сметките са разплащателна (cheque) и спестовна (epergne) Можеш и да откриеш сметка на дете към тези сметки, която е фонд за колеж и доколкото съм чул колкото внесеш, примерно 25-50 долара на месец, толкова и правителството дотира в този фонд, Таксата за сметката ти се определя на брой операции, ако искаш малка такса имаш малко операции, всяко плащане, теглене и прочие ти е операция. Ние имаме само 10 операции, но малка такса – 4 долара на месец. Тегленето от банкомат на друга банка обаче си се таксува отделно, веднъж за 40 кинта ми взеха две такси - 1,95 от другата банка и 1.50 от моята. Кредитните карти естествено нямат ограничение в операциите, можеш да плащаш почти навсякъде, само не в Доларама и в депаньорите (малки магазинчета, обикновено и денонощни). В началото хвръкват много пари, защото трябва да купиш всичко. Някои хора дори казват, че за първите 10 дена са похарчили 10-12 хиляди долара. Ние вече тотално свършили парите, нямаме дори и за наем. След истерията с ПИБ, която ни дойде малко в повече, решихме директно да си прехвърлим останалите ни пари в България по наша сметка. По принцип търсихме начин да ги получим без да се виждат по сметката, наши приятели ще идват септември, но нямаше как да чакаме. И така, връщам се назад във времето. Датата е 4 юли, петък. Бях в SAAQ (тукашният КАТ), за да прехвърлям колата и звъннаха от банката. Чаках 2 хиляди евро по сметката си, които бяха преведени още във вторник от България. Казаха курса е 1,45 и нещо си, сумата е 2918 канадски долара (CAD). Приемате ли, аз казах ок, приемам. Впоследствие си проверявам онлайн сметката и виждам, че сумата е 2821,60. Отивам с колелото в понеделник сутринта в клoна и казвам какъв е проблема, шефката на клона го прие присърце, но каза, че не може да ми даде разликата, защото не е станал гафа от нейния клон. Свърза се с БигБос, след като аз говорих с Wire Transfer Department. Оказва се,че курса в деня е 1,4108 - който са ми дали. Явно пича дето ми е звъннал ми е дал другия курс, не купува, а продава. Т.е. грешка на служителя, което според мен си е грешка на банката, аз съм приел този курс, искам си го:) Следобяда се свързва с мен друга лелка, явно от Wire Transfer Department. И тя не можела да ми даде разликата, можела само таксата от 15 долара за превода. И каза, че от 10 години работила там, нямало такъв случай, това е недоразбиране, бла бла. Аз казвам: "Има записи на разговорите, проверете си. Аз не съм недоразбрал". И казах, че ще напиша оплакване. Звънят ми на следващия ден (вторник). Дори са си помислили, че аз имам запис, защото ми обясняваха нещо че е незаконно. Казах, че нямам записи, предполагам те имат, че банките по принцип си записват разговорите с клиенти, както е в моята родина и да си проверят. Жената ми  твърдеше, че не правят такива  Тя пак започна за десети път: „не знам какво се е случило“, аз казах: „Аз знам, знам какво чух“. Накрая казах, че ми писна колегите й да ми разправят, че е недоразбиране, защото аз не съм имбецил, не съм недоразбрал, защото знам какво съм чул, че съм счети от 10-ина години и когато става въпрос за суми, аз чувам.. Тогава тя каза: „ок, вие сте клиент, вие сте прав, но моля запомнете го това, защото не се е случвало досега и аз, от моя клон, ще Ви преведа разликата, моля запомнете го“ J Преведоха ми ги още нямаше и 10 минути след този разговор. Първите ми изкарани 96,40 CAD на канадска земя ... Защото ... C`est la vieB Cool.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase