Снимка: БГНЕС

Новината, че Джеф Безос си е купил "супер яхта", възроди интереса към потайния свят на ултра-богаташите, които се радват на тези крайни символи на заможността. Експерти казват, че индустрията на супер яхтите процъфтява от години, дори по време на глобалното забавяне на икономиката, причинено от пандемията.

Джеф Безос, основателят на Amazon и най-богатият човек в света, видя, че личното му богатство в портфейла му се удвоява приблизително от 2017 г. насам, подпомогнато от локдауна миналата година, тъй като повече хора от всякога се насочиха към онлайн пазаруването.

Не е само Безос. Много от най-богатите хора видяха, как  богатствата им се увеличават през последните години.

А заради всичко това, корабостроителниците продължават да предлагат мега яхти, които, според експертите, стават все по-големи. Според брокерите, през 2020 г. са продадени повече яхти отвсякога, като през 2021 г. отново ще бъдат счупени рекордите по продажби.

Какво знаем за яхтата на Безос?

127-метровият кораб се строи в Холандия от Oceanco, според нова биография на Безос от Bloomberg News.

Смята се, че ще струва около 500 млн. долара - капка вода в океана за най-богатия човек в света, чието богатство в един момент скочи с 13 млрд. долара за един ден през 2020 г. Очакваната му нетна стойност сега възлиза на близо 200 млрд. долара.

Тази цена не включва по-малка моторизирана "поддържаща яхта", която Безос също планира да купи. По-малката яхта разполага с площадка за кацане с хеликоптер, тъй като приятелката на Безос, телевизионната водеща Лорън Санчес, е обучен пилот на хеликоптер.

Основната яхта не е в състояние да поддържа собствената си хеликоптерна площадка поради трите ветроходни мачти на нейната палуба. Очаква се по-малката яхта да бъде заредена и с други екстри, като автомобили, луксозни скоростни лодки и вероятно дори подводница, казват експерти.

Силно секретният проект за супер яхта, известен като Y721, трябва да бъде завършен някъде следващия месец, според Bloomberg. Вероятно поръчката на Безос е направена преди няколко години, тъй като поръчкови кораби като този могат да отнемат около пет години, за да се построят.

Oceanco, холандският производител на яхти, не е коментирал проекта. Преди това те построиха 106-метровата Black Pearl, втората по големина ветроходна яхта в света.

Какво е супер яхта?

Няма официално определение за супер яхта (спрямо обикновена яхта), но в индустрията терминът обикновено се отнася до яхта с дължина над 22 метра.

Някои оспорват това определение, като казват, че терминът супер яхти се отнася за кораби с дължина над 60 метра. Някои брокери дори са приели термина "гига яхта", за да означават кораби с дължина над 91 метра.

"Всичко е маркетинг", казва Бил Спрингър, който пише за яхтената индустрия за списание Forbes, пред BBC.

Яхтата на Безос ще почти толкова голяма, колкото Голямата пирамида в Гиза (ако корабът се разположи вертикално). Тя е малко под половината от Айфеловата кула.

Всяка година се завършват само няколко супер яхти като кораба на Безос, но често се правят проекти, които са толкова тайни, че строителите трябва да подпишат споразумения за неразкриване. Следователно е малко вероятно някога да разберем дали Безос е копирал декоративните усещания на руския олигарх Андрей Мелниченко, покривайки стената на една стая в кожи от скат.

Как се справя яхтената индустрия?

През последните 20 години индустрията расте бързо.

Според Американската асоциация на морските производители продажбите на лодки достигат 13-годишен връх през 2020 г., отразявайки как хората се обръщат към водата за безопасни, социално дистанцирани дейности по време на локдауна.

"Пазарът беше бурен", казва Сам Тъкър, ръководител на проучвания за суперяхти във фирмата за разузнаване на пазара VesselsValue. "Сключени са рекорден брой транзакции и тази тенденция се запазва и досега."

Пазарът на употребявани яхти също е "просто луд", казва той. "Той е нажежен."

Според Тъкър има 9 357 яхти с дължина над 19 метра, които в момента са в моретата - което означава, че не са потънали или които се поддържат на сушата. Около 85% от тях са моторни, а 15% са ветроходни яхти като тази, която Безос е поръчал.

"През 2020 г. бяха наети по-малко яхти", казва Тъкър. Това той отдава на пандемичните ограничения за пътуване, предотвратяващи нормалните туристически дейности. Продажбите спадат едва за няколко седмици, тъй като локдауна стигна и до САЩ, но след това веднага скачат рязко.

"През юни "беше все едно някой натисна превключвателя", тъй като поръчките започнаха бързо да идват", казва Боб Денисън, който е брокер на яхти във Форт Лодърдейл, Флорида, от 2001 г. "Не е имало нищо подобно преди", казва той. "Размерът на търсенето е два или три пъти повече, отколкото някога съм виждал."

Компанията на Денисън е продала 1008 кораба през 2020 г. - 35% увеличение от предходната година. В момента той е на път да види още 30% увеличение през 2021 г.

Около 65 от продадените от него през 2020 г. са супер яхти. До момента тази година са продадени около 40, което означава, че около 2,2 супер яхти са продавани от неговата компания на седмица от януари.

"Търсенето напълно е надминало предлагането", казва колегата му Бен Фарнбороу, който добавя, че сега става много по-трудно да се намерят употребявани лодки, които да се продават. Той се надява, че облекчаването на ограниченията за пътуване заради пандемията скоро ще направи възможно пътуването до Европа, за да се доставят повече яхти втора ръка, които да се продават в САЩ.

Кой купува супер яхтите?

Корабите често се купуват от корпорации и след това се отдават под наем от собственика на компанията, което затруднява да се каже със сигурност кои яхти са собственост на кого.

В известни пристанища за корабостроене, като това в Холандия, където се намира Oceanco, любителите ще се опитат да открият номера на частни самолети в опит да определят кои милиардери са дошли да посетят бъдещата си яхта.

"Поверителността е целият смисъл на притежаването на яхта", казва Тъкър, който я нарича "непрозрачна индустрия". Говори се, че Марк Зукърбърг и Бил Гейтс също имат яхти.

"Това са много частни активи и една от причините да бъдат закупени е за поверителност", казва Тъкър. "Неприкосновеността на личния живот предлага и защита на сигурността, а не маловажно съображение за най-богатите хора в света."

Но въпреки процъфтяващата популярност, свръхбогатите може да искат да запазят най-новите си играчки изключително лични в наши дни.

След като холивудският милиардер Дейвид Гефен публикува онлайн за това, че е "изолиран" на яхтата си в тропически рай и се надява всички останали да "останат в безопасност" по време на пандемията, той бързо е бил "разпънат на кръст".

"Дейвид Гефен току-що не показа ли средния си пръст на всички?", пише един потребител в Instagram в отговор на не толкова смирената хвалба на Гефен.

Защо супер яхтите са толкова скъпи?

"Яхтите предлагат "истинска изключителност", казва Спрингър, който ги оприличава на притежание на частен остров или изграждане на персонализиран град от нулата.

"Още през епохата на Ренесанса богатите покровители биха платили, в настоящи пари - милиони долари, за да построят катедрали", обяснява той. "Те са най-красивите, построени от най-добрите занаятчии и са най-грандиозните проекти за времето си. Сящаш хората си казват: "Хей, наистина съм богат и ще направя тези наистина невероятни неща с моите пари." Така че супер яхтите са много сходни в това отношение."

"Те също така са удобни и отиват на места извън "класическите бляскави пристанища" като Монако", казва Спрингър. Сега хората ги водят на по-екзотични и отдалечени места, като Антарктида и Папуа Нова Гвинея, тъй като собствениците откриват, че те са нещо повече от символи на статуса.

Най-добрите супер яхти са направени по поръчка, като световните майстори се обръщат към всеки детайл за вкуса на най-богатите и елитни светове.

"Изграждането им може да отнеме години. Яхта, голяма като тази на Безос, вероятно е включвала около 400 работници и дизайнери", изчислява Фарнбороу. "Когато бъде завършена, вероятно ще й трябват около 60 души, за да я екипира."

"Годишните оперативни разходи възлизат на около 10% от покупната цена", казва Тъкър от VesselsValue. "Високите цени на петрола и потенциалът за по-нататъшен локдаун могат да доведат до повече употребявани яхти, които ще излязат на пазара през следващата година", смята той.

Какво друго струва колкото една супер яхта?

Безос купи вестник Washington Post през 2013 г. само за 250 млн. долара - това е около половината от цената на новата му суперяхта.

В момента картина на художника Жан-Мишел Баскиат е на търг в Ню Йорк, като сумата, от която той ще стартира е 145 милиона долара. Има и картина на Клод Моне за около 350 милиона долара.

Virgin Galactic продава предварително билети в космоса за между 200 000 и 250 000 долара през последните години, докато се подготвят за първото си търговско изстрелване.

Но ако сте Джеф Безос, няма нужда да резервирате билет. Безос, който стои зад космическото предприятие Blue Origin, може да лети със собствената си ракета.

 

 

 

Коментари Напиши коментар

31

УУУУУУУУ

преди 4 месеца

Да не е Титаник?

30

И какво от това?

преди 4 месеца

Има пари човека - купува си яхта. Какво би направил всеки от нас като се замогне - ами купува си по-скъпа кола. Ами като стане по-богат - ами още по скъпи неща и къщи. и така апетитът идва с яденето. Завиждайте му и свиквайте - така е с успелите хора

29

Анонимен

преди 4 месеца

Да се сравнява пластмасов кораб с катедрала е долнопробно.Гледах в тубата за тях ами повечето да супер жалки ако биват разглеждани в корабоплавателеб аспект.Корпус направен от пластмаса и алуминий.Но за сметка на това със златни тоалетни,тенис корт,плувен басейн,мраморна облицовка,аквариуми с екзотични риби и всякакви бвзмислени безумия.Как не се е сетил някой да си поръча водопад и зологическа градина?Само няколко от тези яхти могат да преплуват Атлантическият океан по всяко време на годината.