Корабът "Илинден" Снимка: архив, Булфото

Редица противоречия и пропуснати факти има в присъдата и мотивите към нея по делото за потъналия кораб "Илинден". Това каза пред журналисти един от адвокатите на преживелите трагедията български семейства Владимир Владимиров.

Той очаква от Апелативния съд в Битоля още тази есен едногодишните присъди за двамата подсъдими да бъдат или отменении делото да бъде преразгледано, или втората инстанция да  тълкува доказателствата по различен начин.

Фактът, че когато бяха произнасяни пледоариите по процеса в края на юни, деловодната система на съда отказа да работи за час, Владимиров коментира като възможност за недопустимо влияние и натиск от по-висшестоящ съд. Той обоснова съмнението си с думите, че системата за документиране на делата работи в реално време и всичко, каквото се добавя в нея, се вижда в същия момент от всяко друго съдилище в Македония.

Необяснимо според българския адвокат е как капитанът на кораба Сотир Филевски и служителят от германския "Лойд" Бранко Баич, сертифицирал плавателния съд, имат еднакви присъди.  Немотивирано е наказанието за Баич, твърди Владимиров, цитиран от БТА.

До дни семействата на 15-те жертви ще получат по 4500 евро за всеки удавил се. Това е сумата, която застрахователят ще плати. Независимо от нея обаче още през септември най-вероятно ще бъдат депозирани искове за много по-големи обезщетения срещу македонското транспортно министерство, началника на охридското  капитанство и двамата подсъдими.

Още по темата

Прокуратурата, както и българските адвокати вече са  протестирали едногодишните присъди. Забавените мотиви към  наказанията също притесняват страните.

Едно от противоречията  според Владимиров е това, дали Сотир Филевски е знаел колко човека се качват на кораба на фаталния 5 септември. Освен това,  според адвоката, съдът не е взел предвид като редовен извършения от 2006 г. преглед от Бранко Баич, когато е издаден сертификат, че на кораба могат да бъдат извозвани туристи, без обаче те да  се качват на двете допълнителни панорамни надстройки.

Владимиров смята, че капитанът на кораба много добре е знаел колко българи ще се качат на фаталното пътуване още ден преди  това. Българската страна по процеса смята, че е невъзможно  техническите прегледи на кораба, правени от Баич през 2007,  2008, 2009 г. да са реални, тъй като всеки един от тях е траел  по един ден при необходимо много повече време.

При последните прегледи преди потъването на "Илинден" Баич  не казва нищо за стабилитета на кораба и горните палуби, които  забранил три години по-рано, но два дни след инцидента издава  пояснение, че предупредил Филевски да не качва хора на тях.

 

Коментари Напиши коментар

3

Методи

преди 10 години

Бъдете сигурни, че ако загиналите бяха западняци - англичани, германци, французи или някакви други, тези двамата, а може би и други виновни за катастрофата щяха да изгният в затвора, но нали загиналите са българи, може да има само порицание, но не и справедлива присъда. Това може да се случи само в една измислена държава, с измислена нация, която нашите псевдополитици безрезервно подкрепят. След като нямаме стратегия по националния въпрос, всички съседи ще ни се подиграват и ще ни унижават !?!

2

Анонимен

преди 10 години

ПОРТКАПИТАНЪТ НОСИ ГЛАВНА ОТГОВОРНОСТ - СИСТЕМНО ДОПУСКА ПРЕТОВАРЕН КОРАБ - ПРЕДСТАВИТЕЛЯТ НА "ЛЛОЙД" Е ВИНОВЕН - НЕ ВИДИ ЛИ КАКВА БРАКМА СЕРТИФИЦИРА!?! И КАПИТАНЪТ - ОТГОВОРНОСТТА Е НЕГОВА. ЗА МАТИ БОЛГАРИЯ ВСЕВЕЧНА - ТОВА Е НАЦИОНАЛНИЯТ "СЛУЧАЙ ТИТАНИК" - НЕ БИВА ДА СЕ ИЗОСТАВЯ. ПРЕЦЕДЕНТ - ДА СИ ВЗЕМЕМ МАКЕДОНИЯТА ОБРАТНО - Я ПОГЛЕДНЕТЕ "ИЗГУБЕНАТА БЪЛГАРИЯ" - ЩО КАПИТАЛОВЛОЖЕНИЯ Е ИМАЛА БЪЛГАРИЯ ПО ВРЕМЕ НА ВТОРАТА СВЕТОВНА ВОЙНА ТАМ - ПОДИР ЗЕМЕТРЪСА В СКОПИЕ ЩО ПАРИ СЕ ПРАТИХА - АМИ ТАНКОВ

1

Hemy VARNALIS

преди 10 години

ПОРТКАПИТАНЪТ НОСИ ГЛАВНА ОТГОВОРНОСТ - КАК ТАКА СШСТИМНО ЩЕ ДОПУСКА ПРЕТОВАРЕН ПАСАЖЕРСКИ КОРАБ - ПРЕДСТАВИТЕЛЯТ НА "ЛЛОЙДА" Е ТЕЖКО ВИНОВЕН - НЕ ВИДИ ЛИ КАКВА БРАКМА СЕРТИФИЦИРА!?! И КАПИТАНЪТ - ТО СЕ ЗНАЕ.