Снимка: pexels.com


Най-късно на 19 септември тази година всякакъв вид телевизионен пазар и телешоп ще излезе завинаги от детските предавания. Това предвижда Европейската директива за аудиовизуални медийни услуги, която до тази дата трябва да бъде въведена и в българското законодателство.

Според нея "се въвежда забрана за излъчване на спотове за телевизионно пазаруване по време на детски предавания". Цялостната насоченост на разпоредбата е към защита на най-малките като дори препоръчва ефективно да се намали излагането на деца на аудиовизуални търговски съобщения за храни и напитки, съдържащи хранителни съставки и вещества с хранителен или физиологичен ефект, по-специално мазнини, трансмастни киселини, сол или натрий и захари, чийто прекомерен прием в рамките на цялостния хранителен режим не е препоръчителен. Това обаче няма да намери място в закона, а в т.нар. кодекси за поведение, които медиите спазват и ще се разчита на саморегулация. Целта е подобни реклами на сладкиши и вредни храни да не изтъкват техни положителни качества.

В момента две работни групи към Министерство на културата работят по измененията на Закона за радио и телевизия и от тях зависи дали ще въведат и у нас препоръчаната от европейската директива забрана за спонсориранетона детските предавания.

До момента имахме право единствено да решаваме дали да забраним показването на логото на спонсора. Подобно е положението и с позиционирането на продукти, което е забранено в програмите за най-малките. За пръв път е разписана и забрана за публично подстрекаване към извършване на терористично престъпление, съобщава "Монитор".

И докато рестрикциите за рекламиране в детски предавания бавно се затягат, като цяло Европа отпуска юздите на регулацията на рекламния пазар и я прави доста по-гъвкава. Вместо до сега заложените 12 минути максимум на час, в новия вариант подобно ограничение на час няма да съществува, а ще има единствено процент реклами в часовия пояс от 06:00 до 00:00, който остава 20%, а между 00:00 и 06:00 отпада ограничението за продължителността на рекламата. Как ще бъде разпределяна през останалото време от 19 септември ще е единствено по преценка на самата медия.

Под ударите на тези нови мерки вече ще попада и цяла нова категория генератори на аудиовизуално съдържание, а именно платформите за видеосподеляне, каквато е Vbox у нас. От есента те ще трябва да се съобразяват с всички разпоредби на директивата, които бъдат въведени с новия Закон за радио и телевизия. За техния контрол пък ще следи Съветът за електронни медии, който до момента, ако не напълно, то в много минимална степен се грижеше за онлайн средата.

За да може обаче СЕМ да регулира тези безгранични платформи за видеосподеляне, е заявил пред работните групи, че има обективна нужда от по-голям както човешки, така и финансов ресурс. Към момента обаче не е заявил с точно какъв процент трябва да се увеличи моментният му ресурс, за да може адекватно да се грижи и за онлайн средата.

Именно тя ще бъде регулирана по-скоро с  изискванията към медийните услуги по заявка чиито най-популярни представители са стрийминг платформите. Ако са позиционирани в страни членки на Съюза, те ще трябва да се съобразят с квотата европейско съдържание, което се намира в тях – а то трябва да е не по-малко от 30% и да бъде на видимо и достъпно място.

Освен това трябва да инвестират в създаването на европейски предавания, в това число сериали и художествени филми. Изключение може да бъде направено само за доставчици с нисък оборот или малобройна аудитория, две понятия, които предстои Европейската комисия да разясни допълнително.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase