Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Три-четири години ни делят от избухването на водородна революция, която ще достигне своя пик към 2030 г., което е много по-рано от очакванато. С времето ще станем свидетели на все повече електрически леки автомобили, задвижвани от батерии, както и на тежкотоварни превозни средства, захранвани от водород като например кораби и влакови композиции. Това заяви Варужан Апелян, експерт по транспорт, в рубриката "Bloomberg TV Bulgaria Интервю" с водещ Велина Велинова.

"Устойчивият транспорт се характеризира в две направления. Първо е налице по-широко разпространеното захранване чрез литиевойонни батерии, които имат свои собствени разновидности и се работи усилено по подобряване тяхната ефективност; и второ - това е водородът, чиято "зелена" разновидност е далеч по-екосъобразна от всички други форми на устойчив транспорт".

Експертът поясни, че "зеленият водород" се получава директно от водна електролиза и ако този процес е захранван с възобновяеми източници, то тогава неговият отпечатък върху околната среда е нулев."

"Другият водород, "синият", се произвежда от изкопаеми горива или природен газ  като големите петролни компании, целящи да си запазят пазарните си дялове, в момента полагат огромни усилия да убедят обществото, че той е пълноценна алтернатива. Обаче в крайна сметка си остава фосилен дериват"

Като примери за навлизане на водородната технология в тежкотоварния транспортен подсектор Варужан Апелян сподели, че центърът в това отношение е "щата Калифорния, но подобни водородни проекти се разработват в Норвегия и някои азиатски държави", добави още експертът пред Bloomberg TV Bulgaria.

"Пандемията от коронавирус причини появата на десетки нови стартъпи и ускори разрастването на големите производители на екологични превозни средства. Създадоха се иновативни бизнес модели, които обединяват производителя на автомобила заедно оператора на водородната инфраструктура", каза още гостът.

"Водородната технология обаче си има и своите недостатъци, сред които най-вече са скъпото производство и съхранение; катализаторите, които са на платинена основа; и липсата на инфраструктура за зареждане", поясни Апелян.

От разговора стана ясно, че основната пречка за по-широко навлизане на полуавтономни и изцяло автономни превозни средства е небходимостта от правилна пътна маркировка.

По думите му поради тази причина железопътният транспорт е много по-лесен за дистанционно управление, отколкото всеки друг вид, тъй като пресичанията на линиите са малко на брой и взаимодействието с други превозни средства е нулево.

Целият разговор - във видеото.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase