снимка: Bloomberg LP

Миналата седмица се насладих на кратка ваканция в Истанбул с дъщеря ми, която е тийнейджърка. Почивката се оказа още по-хубава поради факта, че бяхме настанени в стая за 1000 евро, която ни струваше само 250 - до голяма степен, защото хотелът ни, който се очакваше да бъде резервиран масово от заможни китайски летовници, беше почти празен, пише Рена Форухар за Financial Times.    

Навсякъде из града търговците, показващи табели с надпис „Честита китайска Нова година“ бяха дори по-агресивни от обичайното в предлагането на своите стоки на преминаващите туристи, които обаче не са много. „Заради коронавируса е", сподели един търговец. „Миналата година по това време бяхме фрашкани. Тази година - нищо“, допълва той.

Може би сме на път да видим нещо ново: глобално забавяне, водено от Китай, а не от САЩ. Последните четири глобални рецесии бяха предизвикани от американските потребители. Но мястото на Китай в световната икономика нарасна драстично през това време. Китай днес отговаря за около една трета от световния растеж - по-голям принос от този на САЩ, Европа и Япония, взети заедно.
 
Макар че няма съмнение, че растежът се забавя през последните години, базата, от която расте Китай, се увеличи експоненциално. Както отбелязва бичи настроеният по отношение на Китай инвестиционен стратег в Matthews Asia Анди Ротман, докато ръстът на брутния вътрешен продукт бе 9,4% преди десетилетие, базата за миналогодишния ръст от 6,1% е със 188% по-голяма, отколкото преди 10 години. Това означава, че активността на китайските потребители и работници днес има много по-голямо значение, отколкото преди. „Китайските потребители движеха глобалния икономически растеж през 2019 г.“, посочва Ротман, точно както беше в последните няколко години.
 
Не е чудно, че хората от секторите на хотелиерството, туризма, пътуванията и търговията на дребно са сериозно притеснени от въздействието на коронавируса. Китайските туристи са особено ценни, защото са склонни да остават по-дълго и да харчат повече от тези от други страни - например в САЩ те са престоявали средно 18 дни и са харчили по 7 000 долара на посещение миналата година, според доклад на 13D Global Strategy and Research.
 
Потреблението на китайците в САЩ вече се забавяше заради търговската война, но сега Азия и Европа също ще усетят намалението му. Това ще има последващи ефекти в области, които са зависими от туризма: търговията на дребно, ресторантьорството, луксозните стоки и услугите от всякакъв вид.
 
Goldman Sachs очаква негативен ефект от 0,4 процентни пункта върху растежа на Китай през 2020 г. и подобно влошаване на растежа в САЩ през първото тримесечие. Оптимистите ще отбележат, че по време на епидемията от САРС през 2003 г. растежът в Китай намалява само за кратко, преди да отскочи до стабилните 10 на сто. Но тогава Китай отговаряше за едва 4 на сто от световния растеж. Потреблението му не беше толкова силно, а китайският туризъм все още беше главно вътрешен. "Следователно ... отрицателното въздействие върху глобалния растеж може да бъде по-голямо, отколкото през 2003 г. “, отбелязва доклад на ING по темата.

Продължението четете в Investor.bg
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase