снимка: Ройтерс

Кошмарният проблем на Samsung Electronics със самозапалващите се смартфони Note 7 ще се отрази на продажбите и на престижа на марката, но резултатът можеше да бъде по-лош, ако това се беше случило на Apple Inc., пише MarketWatch.

Калифорнийският концерн е много по-зависим от мобилните си устройства, отколкото Samsung от своите телефони и таблети от серията Galaxy, разкрива анализ на последните корпоративни отчети на двете компании.

Приходите на подразделението на Samsung за информационни технологии и мобилни комуникации, което включва линията Galaxy, формират 52% от общите продажби на компанията през последното тримесечие

Същевременно само смартфоните iPhone генерират 57% от общите продажби на Apple през миналото тримесечие. Този дял нараства до 67%, ако се включат и таблетите iPad, което би дало възможност за по-точно сравнение.

Бизнес моделът на Apple в момента е силно зависим от мобилните устройства, въпреки че компанията направи някои придобивания и назначения през последната година, които сигнализират, че се опитва да диверсифицира портфолиото си с области като телевизия, умни коли и разширена реалност.

Компанията разнообразява и услугите си, като приходите от приложения и услуги като Apple Care и Apple Music изпревариха приходите от продажби на компютрите Mac за първи път тази година и станаха вторият основен източник на приходи за Apple след iPhone. Растежът при услугите обаче зависи от това устройствата да работят правилно.

От друга страна, Samsung има силно диверсифициран бизнес, който включва „умни“ уреди като хладилници, както и телевизори и чипове. Миналото тримесечие бизнесът с полупроводници е формирал 23,5% от общите приходи. Подразделението за потребителска електроника, което включва цифровите уреди, принтери и медицинско оборудване, генерира 23% от продажбите.

Въпреки че спирането на производството на смартфона Note 7 може временно да „унищожи“ печалбата в подразделението за мобилни телефони, анализаторът от Macquarie Research Даниел Ким вижда „малко съпътстващи щети“ за поздразделенията на Samsung за компоненти.

Според Ричард Уиндзор, анализатор в Edison Investment Research, общите разходи само за изтеглянето от пазара ще струват между 2 млрд. и 2,5 млрд. долара. Тук не се включват потенциалните загуби, свързани с пренасочването на клиенти към конкуренти, или разходите около разследване от регулаторните органи.

Самата Samsung Electronics вече понижи прогнозата си за своята оперативна печалба за третото фискално тримесечие с 2,3 млрд. долара. 

Едно нещо обаче трудно може да се измери и това е как проблемът със самозапалващите се Galaxy Note 7, чието производство Samsung преустанови тази седмица след поредица от инциденти, ще се отрази на марката. Анализаторът от CFRA Анджело Зайно смята, че това може „да натежи на пускането на нови продукти в бъдеще“.

Уиндзор очаква Samsung да отстъпи пазарен дял на конкуренти, които също ползват операционната система Android, като Google, която наскоро представи своя смартфон Pixel.

„Истинският въпрос е относно марката и репутацията“, коментира Уиндзор.

Samsung можеше да се справи с кризата по-добре, ако беше изтеглила телефоните по-рано, както и ако беше стартирала собствено разследване, смята Роб Франкел, който е независим брандинг стратег.

През 2013 г. Boeing Co. се принуди да приземи временно цялата си флотилия от самолети 787 заради проблем с акумулаторните батерии и се справи много по-добре с кризата от Samsung, след като беше по-проактивна и проведе вътрешно разследване, който в крайна сметка доведе до някакво разрешение, посочва той. Потребителите обаче имат къса памет и тенденция да прощават.

„Бедствия с даден продукт не са толкова рядко срещани за марките“, коментира Франкел. „Повечето от тях, вярвате или не, не водят до никакви дълготрайни щети. Трябва да сте доста зъл или да причините много вреди, за да не ви прости обществото”. 

Повече по темата четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase