снимка: Ройтерс

Подобно на много хора по света, потребителите от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) са сравнително пристрастени към мобилните си устройства. Средно дневното време, което прекарват в използване на смартфон, е 4,1 часа на ден, при 3,3 часа за Западна Европа, в  България този параметър е дори по-висок. Тук потребителите прекарват средно по 5 часа на телефона си всеки ден, показва проучването на Mastercard за силата на иновациите – Impact of Innovation study, цитирано от Investor.bg.

От изследването става ясно, че повече от 60% от потребителите от ЦИЕ вече ползват дигитални методи за плащане, като по-голямата част тях (80%) предпочитат мобилните устройства – таблет или смартфон – пред традиционните банкови карти. Над две трети от българските потребители, участвали в изследването, приемат мобилните си устройства като алтернативен метод за плащане.

Проучването показва също, че респондентите от изследваните 10 страни от ЦИЕ са по-положително настроени към дигитализацията в сравнение с потребителите от Западна Европа. Над 70% от тях са удовлетворени от нивото на дигитализация и възприемат по-добре влиянието ѝ върху обществото в сравнение с респондентите от Западна Европа. За България този дял също надхвърля 70%, като очакванията са иновациите да навлизат във все повече сфери на обществения живот.
 
Оказва се, че Румъния е страната от ЦИЕ, където хората използват най-модерните устройства и дигитални услуги. България обаче също е от държавите, където една трета от потребителите използват повече от десет дигитални услуги.

Девет от всеки десет анкетирани участници от региона използват интернет предимно за онлайн комуникация и пазаруване, а 80% от потребителите смятат, че има достатъчно нововъведения по отношение на социалните мрежи, финансовите услуги и пътувания, но искат повече дигитални иновации в сферата на здравеопазването, образованието и транспорта. 

Проучването сочи също, че сред приложенията изключително успешно е плащането на сметки онлайн . В държавите, където тези услуги са достъпни, почти 60% от хората ги използват.
 
Половината от анкетираните българи считат сигурността на банковата сметка за най-важния фактор при извършване на плащания, а при повече от една трета сигурността на личните данни е приоритет. Предпочитаните методи за идентификация са различни в отделните държави.
 
Например в Сърбия, България, Унгария и особено Румъния биометричната автентификация се ползва с най-голямо доверие. Според проучването пръстовите отпечатъци и кодове чрез SMS са толкова популярни в България, колкото и ПИН кодовете (те са споменати от около една трета от българските респонденти).

Проучването е възложено от Mastercard и извършено от IPSOS Research през лятото на 2016 г. Изследването събира данни от интернет потребителите с банкови сметки на възраст между 20-50 г. в 4-те глобални региона на Mastercard: Западна Европа (страни: Франция, Германия, Италия, Швеция и Великобритания); Централна и Източна Европа (страни: Австрия, България, Чехия, Хърватия, Унгария, Израел, Полша, Румъния, Сърбия и Словакия); Русия, Турция*, и Украйна*; Близкия изток и Африка (страни: Египет*, Кения*, Саудитска Арабия, Южна Африка* и Обединените арабски емирства).
В страните, отбелязани с * по-горе, изследването е представително за интернет потребителите, докато във всички други страни изследването е представително за цялото население.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase