Снимка: БГНЕС

"Строителството на концесия ще ни гарантира по-бързо и качествено изграждане на магистралите“, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков.

Министърът обясни, че е необходимо спешно да се проектират и изградят над 1000 км магистрали, за да има добра проходимост и да бъде намален броят на катастрофите в страната.

"Проблемът е, че магистралите ни се разпадат, като мине гаранцията, а тя е 7 години на асфалта“, каза министър Шишков, цитиран от пресцентъра на МРРБ. Той даде за пример аварийното състояние на автомагистрала „Марица“, заради което се е наложило да бъде затворено едното платно, тъй като проблемът там е сериозен.

"Ако има възможност за строителство на концесия, държавата няма да се ангажира сега и веднага да заплати огромно количество пари, които ги нямаме“, каза той. И допълни, че другото голямо предимство е, че ще се подобри качеството на изграждане на пътищата, защото ако се дадат на концесия и се поддържат за 30 години, изпълнителите ще ги строят така, че да са в добро състояние и основен ремонт да се прави към 15-та година. В момента се налага да се прави основен ремонт на магистрали, строени преди 7-8 години.

„Предлагам нещо, което в Западна Европа и в света работи по този начин, но като че ли ние не искаме да строим така, както строят в другата част на Европа“, коментира още арх. Шишков.

Той посочи, че ако част от пътищата се изградят на концесия, ще е в полза на всички, които ги ползват – например ако се реализира тунелът под Петрохан, пътят ще се съкрати със 70 км, а шофьорите ще се движат по по-качествено трасе.

„Предлагам това решение чисто експертно, политиците са тези, които трябва да намерят начин да го реализират“, обясни Шишков. И увери, че се прави пълен анализ на състоянието на магистралите, за да се знае какво е качеството им и какви бъдещи проблеми да се очакват. Направените до момента проверки са показали такива по всички големи инфраструктурни обекти. „Виждате какъв е мащабът на тази строителна бутафория. Със сигурност държавата е имала вина за това, защото не е контролирала процеса. Ако имаше проблеми на едно място, а на друго място нямаше – щяхме да кажем, че вината е на строителя. За съжаление проблемът е в начина, по който е организиран целия строителен процес“, посочи Иван Шишков.

Освен на участъка от АМ „Марица“, ще  се наложи да бъде правен основен ремонт и на два лота на АМ „Тракия“ -  от Стара Загора до Нова Загора и от Нова Загора до Ямбол, съобщи арх. Шишков и обясни технологията на проверките. Взимат се ядки от няколко места на пътя и проби от земната основа. Анализът се извършва в лаборатория. При проверката на АМ „Хемус“ диапазонът в дебелината на асфалта е бил от 18 см в едната ядка до 21 см в другата, при заложено по проект  28 см. В земната основа се е установило влагане на голямо количество шлака, вместо необходимите инертни материали.

Съвместните проверки с МВР за качеството на строителство на пътища ще продължат, заяви министър Шишков.

Ще бъде направен анализ за наличието на технически паспорти по отношение на обществените сгради. Няма да се инициира обследване за сеизмична устойчивост на частните жилищни сгради, тъй като ангажиментът те да бъдат поддържани е на ползвателите и собствениците им. Арх. Шишков посочи, че изграждането им подлежи на сериозен контрол и  не е притеснен за качеството на високото строителство в България.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase