Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

След трагичния случай във Враца, при който жена почина, докато чака да й бъдат обработени документите и й направят тест за COVID-19, специалисти коментират пред Нова тв положението в Спешните центрове.

По думите на д-р Мария Петрова - адвокат по медицинско право и д-р Станимир Хасърджиев от Национална пациентска организация, в България няма разписан алгоритъм за прием в Спешна помощ.

Още по темата

"В Спешните центрове не е ясно какво правиш първо, как познаваш дали един пациент е в спешно състояние. По света дори немедицински лица могат да извършват животоспасяващи действия. В училищата учат подрастващите на такива неща. Тук и медиците си не учим на подобни работи. В другите държави на входа те посреща екип, който е компетентен. Още като се обадиш по телефона, са инструктирани как трябва да процедират. МЗ трябва да изисква такива правила и да ги наложи в структурата на Спешната помощ", обясни Хасърджиев.

"Категорично у нас нямаме правила и алгоритми за действия не само в Спешната помощ. Това не е първият такъв случай. Ако напишете в интернет изречението „почина докато чака линейка", знаете ли колко още подобни ще излязат. Никой няма да обвини някого, че е спасил човешки живот, а не е регистрирал пациента. На първо място трябва да се прецени случаят дали е достатъчно спешен, после да се помогне и чак след това да се премине към процедурите. Ако у нас имаше електронна лична карта, едва ли щеше да се стига до това отчаян мъж да се опита да си спомни ЕГН-то и да търси личната карта на умиращата му жена", допълни д-р Петрова.

По думите й в този случай освен престъпление от общ характер, трябва да се търси и престъпление от частен. „Поведението на дамата от регистратурата мога да оценя като злепоставяне", обясни Петрова.

След трагичния случай здравният министър нареди проверка в болничното заведение в града.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase