Снимка: БГНЕС

Шокиращо развитие по разследването на заседналия кораб "Vera Su": дежурен моряк на борда е заспал за около 20-ина минути, преди плавателният съд да заседне между скалите на Камен бряг. Това сочат последните събрани доказателства на разследващите.

Екипите на МОСВ продължават да проследяват ежедневно състоянието на морската околна среда в акваторията на авариралия кораб „Vera Su“, съобщават от екоминистерството.

Според разследващите документацията на кораба е манипулирана, има съмнения и за унищожени документи. Дълго време след засядането екипажът не е отговарял на сигналите за връзка с българските органи.

Още по темата

Ако времето позволява, днес следователи и застрахователи ще се качат на борда на заклещения вече 22-ри ден кораб. Отново ще бъдат направени проби и на водата. Корабът ще бъде заснет с дрон и ще бъде огледан за щети по корпуса и товара.

Ще бъде направен и нов опит за претоварването на азотния тор, но приоритет остава източването на останалото гориво, съобщава Bulgaria ON AIR.

В момента на кораба няма никого, след като капитанът и помощник-капитанът бяха задържани и обвинени, а екипажът беше евакуиран, разпитан и след това освободен.

Днес са направени анализи по биологични елементи за качество – фитопланктон (развитие на водорасли) и хлорофил–а, които до момента потвърждават екологична оценка за „умерено състояние“ на крайбрежните води, където се намира заседналият плавателен съд, посочват от МОСВ.

Резултатите от пробите показват стабилност в стойностите на наблюдаваните показатели като pH, соленост, разтворен кислород, наситеност с кислород, амониев азот, нитритен азот и нитратен азот.

Водните проби за амониев азот, взети в близост до кораба, също показват близки стойности. Потвърждава се отчитаната и до момента тенденция за задържане на стойностите на наблюдаваните показатели.

В непосредствена близост до заседналия кораб, освен ежедневно следените показатели, е проведено и изследване на водите за съдържание на тежки метали – желязо, манган, цинк, олово, кадмий, никел, общ хром. Отчетените резултати по всеки от анализираните метали са под границите на стандартите за качество на околната среда, което е индикация, че водите около кораба не са замърсени с метални соли.

От МОСВ са предприети и действия за възлагане на пълен анализ на товара на кораба. Резултатите от анализа на пробата потвърждават, че товарът е чист карбамид, което напълно отговаря на предоставения информационен лист за безопасност на товара.

Допълнителният площен мониторинг, разработен съвместно с експерти от Института по океанология към БАН, е проведен въпреки сложната метеорологична обстановка. Подбраните 7 пункта в района южно и югоизточно от кораба „Вера Су“ са съобразени с посоката на преобладващото морско течение.

Разположението на пунктовете позволява проследяване на потенциално въздействие върху морската околна среда в по-дългосрочен план чрез провеждане на периодични моделирани изследвания на крайбрежните морски води, пишат още от Министерството на околната среда.

От ведомството посочват още, че продължават всекидневно да следят състоянието на водите в Черно море в непосредствена близост до заседналия кораб и остават в готовност за съдействие по време на следваща операция по разтоварване на кораба.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase