Снимка: БГНЕС

Защитената местност “Яйлата” и цялото ни северно крайбрежие са заплашени от азотен апокалипсис, ако заседналият до скалистия бряг кораб “Vera Su” не бъде изваден от плитчините и се разцепи от започналото бурно вълнение. За това предупредиха пред “Труд” експерти и изследователи на Черно море. А специалисти по морско право, капитани и пом.-капитани на търговски кораби, както и военни анализатори, бяха категорични, че бездействието на служебното правителство в лицето на МВР, военно министерство, МОСВ и всички структури на транспортно министерство и морската администрация, е създало риск за националната ни сигурност.

Още по темата

Специалисти по екология са потресени от проточилото се цяла седмица бездействие на институциите, защото има опасност от отравянето на миди, риби и всякакви морски обитатели.

“Замърсяването е най-опасно за дънните риби, а в годишния ни мониторинг се сочи наличието на малки калкани, което със сигурност ще им се отрази зле”, каза пред “Труд” директорът на Института по океанология при БАН доц. д-р Николай Вълчев.

Според него азотът действа като невротоксин на рибите. Хрилете им загниват и това може да е фатално особено за младите екземпляри.

Пасажните видове като лефера, хамсията, сафрида могат да се спасят от токсичната среда, но не и дънните организми. Мащабно замърсяване в района би било пагубно за рапаните и за мидите, които са филтратори на морската среда, допълни доц. Вълчев.

“Прогнозите са до 7 октомври вятърът да е североизточен. Ще има силни крайбрежни течения в посока север-юг и замърсяването може да стигне до Балчик. Затова в районите на теченията е нужно да се правят регулярни проби”, посочи още доц. д-р Николай Вълчев. Плаващият под панамски флаг 32-годишен товарен кораб заседна на 20 септември призори на метри от брега на “Яйлата”. В хамбарите му още има близо 2800 тона урея. Други 200 тона бяха претоварени с плаващ кран на баржа, но не пакетирани по утвърдения от МОСВ план, а в насипно състояние.
При операцията в понеделник през нощта в морето се изсипа известно количество тор, а още преди това от екоминистерството оповестиха, че проби от района край кораба са дали индикации за замърсяване с нитритен азот. В крайна сметка служебният екоминистър Асен Личев принудително прекрати дейностите по претоварване, а опитите “Vera Su” да бъде изваден от плитчините с влекачи във вторник по обяд се провалиха, тъй като времето се влоши. Единственото решение е корабът да бъде укрепен с още 4 котви, каза пристигналият на мястото на инцидента служебен транспортен министър Христо Алексиев.

Североизточният вятър, който вдига вълни и може да запрати кораба в скалите, няма да утихне скоро, твърдят притеснени за поминъка си местни рибари. И се надяват, че теченията ще разнесат попадналия в морето азотен тор, за да не умре уловът им.

Очаква се влошаване на времето по Северното Черноморие и няма да е подходящо за извършване на операциите, които са необходими за изваждане на кораба от плитчините. За това предупреди пред “Труд” метеорологът Петър Янков.

“Днес ще има облаци по цяло Черноморие, в четвъртък отново ще вали слабо. Ще бъде облачно, вълнението ще се задържи умерено. От четвъртък то вече ще се усилва до бурно, като вълните ще достигат до 4-5 метра”, обясни той.
“Вятърът ще е засилен, между 8 и 10-12 м в секунда от североизток”, допълни Янков. По думите му успокоение на вълнението ще има чак от понеделник.

Коментари Напиши коментар

165

Heater

преди 10 месеца

Така като гледам май ще има нова атракция за всичкото румънец по хубавото северно черноморие. За съжаление.

164

Анонимен

преди 10 месеца

Морска нация никога не сме били. От като се започне 7 век, че до момента. Тези соц. митове и легенди ги забравете. Морски нации са Британците, Нидерландци, Испанци, Португалци, Гърци и тн. Ние никога не сме били.

163

До До 157

преди 10 месеца

Преди 20 години при строителството на новия насипен терминал в Бургас, Перун го ползвахме няколко пъти. Не беше в цветущо състояние, но нито един път не аварира. Спомням си, че към края на проекта тръгна слух, дето щели да го продават, тъй като бил навършил пенсионна възраст. Какво и как е станало после, не знам.