Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Проектът e.GO е много перспективен, понеже се опитва да отговори на големите въпроси в областта на електромобилите в световен мащаб. Тези проблеми са свързани с размера на батериите, автономните автомобили и модернизирането на заводите. Затова може да се окаже, че на наша територия в края на 2023 г. ще работи един от най-модерните автомобилни заводи в света. Това заяви арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Аутомотив клъстър България в предаването "Светът е бизнес" по Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.

Гостът обясни в подробности трите проблема.

Световното производство на батерии се е увеличило няколко пъти в последните години, припомня експертът. Това се дължи в 99.9% на автомобилната индустрия. В същото време само 2% или малко повече от световното производство на автомобили е на електрически такива, отбелязва той.

"Какво ще стане през 2030 г., когато ще говорим 50-60-70% от автомобилите да бъдат електрически?“, попита той.

За да се произведат толкова много батерии, ще има нужда от огромно количество полезни изкопаеми, затова бъдещето е на компании, които не залагат на батерии с огромни размери, за които са нужни повече минерални ресурси.

Любомир Станиславов смята също, че в България подценяваме времето, което ще е нужно, за да станат автономните автомобили реалност. Според него в рамките на следващите 5 и 10 г. ще имаме първите масово произвеждани роботизирани автономни автомобили. Технологиите за това са вече тук, остава да се решат правните и етичните проблеми, посочва той.

Още по темата

Най-интересна според него обаче е третата надпревара – как да бъде модернизиран класическият автомобилен завод. Въпреки че модерните заводи са сложни, те са идентични с принципите на Хенри Форд, обясни специалистът. Това ги прави неатрактивни за инвеститорите.

"За да направите един класически автомобилен завод, вероятно ще са ви нужни между 1 и 2 милиарда. Тази инвестиция може да се окаже погрешна, ако моделите, които се произвеждат вътре не се приемат добре от пазара.“

Това е една от причините световните борси и големите инвеститори да избягват инвестиции в автомобилни производства. Този проблем още преди десетина години накара компаниите да мислят как да намалят нужните вложения в автомобилното производство, а логиката ги отведе до необходимостта за елиминиране на два от най-скъпите елемента във веригата – отдела, в който се пресоват ламарините, както и бояджийската работилница. Това вече е направено – в Тексас. Там обаче произвеждат продукт, който има ограничения в начина, по който изглежда – примерно Tesla Cybertruck.

Същото решение се опитват да реализират и e.GO в партньорство с Технически университет - Аахен. Те обаче подхождат по друг начин. Двете суперскъпи звена в производството – пресоването и бояджийското – са елиминирани с употребата на изцяло алуминиевата пространствена рама, а всички външни панели са изработени от ABS пластмаса.

Алуминиевата пространствена рама позволява и много по-бързо да се проектират нови модели и да се скъси времето до излизане на пазара.

"С един проект успяваме да покрием и трите световни направления“, посочва Станиславов.

Експертът напомня и че капацитетът на завода в Ловеч ще бъде 30 000 автомобила годишно, с възможност той да се увеличи. От съществуващия досега завод ще се използва само индустриалния терен и довеждащата инфраструктура. Крайният продукт струва между малко под 20 хил. евро и малко под 25 хил. евро, в зависимост от оборудването, но когато българският завод заработи, ще има предпоставки тази цена да бъде редуцирана, като ще станат видни ползите от производството в България.

На територията на завода ще има над 1100 дка свободна площ за индустриална зона за доставчици на компоненти както за e.GO, така и за други производители, така че очакванията са, че в крайна сметка тази инвестиция може да доведе до създаването на 5000 работни места в региона (самата фабрика ще наема 1000 души).

"Има голям шанс, когато тази фабрика заработи през 2023 г., това да бъде една от най-модерните или най-модерната фабрика за производство на електромобили“, смята Станиславов.

Електрическите автомобили са много по-подходящи за не толкова богати държави, като нашата, защото в по-дългосрочен аспект цените им ще паднат и то драстично, заявява уверено изпълнителният директор на Аутомотив клъстър Българияв. Устройството на електрическия автомобил е много по-просто от това на такъв с ДВГ и в тях се влагат много по-малко часове работа, в порядък на десетки пъти по-малко. Алуминиевата конструкция, която ще се използва от e.GO, има живот минимум 50 г. преди да почнат да се променят якостните ѝ качества. Пластмасовите панели са на практика вечни и лесни и евтини за подменяне, ако претърпят удар, обяснява още експертът.

"Аз лично вярвам, че идва времето, когато животът на един автомобил няма да бъде 10-15 г. или между 300 000-500 000 км, а идва време, в което експлоатационният живот (разбира се може да се наложи смяна на батерия на 15 или 20 г.) вероятно ще бъде няколко милиона километра и 30-40, ако не и повече години. Което ще бъде и най-доброто нещо за екологията“, смята гостът.

В тази връзка производителите на автомобили почват да наричат себе си „доставчици на мобилност“.

Повече за автономните автомобили и бъдещето на автомобилната индустрия и градовете – вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

 

Коментари Напиши коментар

31

Анонимен

преди 2 месеца

Да, ще е с най модерния волски път с много коловози, локви и бобунки но сградата ще е с оформен акт 16! Немците ще има да гледат как потребителите им заобикалят стоката щом прочетат Made in Bulgaria! :))))))))))

30

Анонимен

преди 2 месеца

На туй нящо размерите са му на детска играчка. Става да го карат джуджета и може на тях да не им е тясно.

29

Анонимен

преди 2 месеца

Пластмасова сапуниерка (трабант) за 25,000 евро?