Снимка: Bulgaria ON AIR

От 12 юли започва издаването на екостикери за всяко превозно средство до 3,5 т. Той ще определя до каква степен автомобилът замърсява въздуха.

Александър Костадинов от УС на Асоциацията на автомобилните производители обясни в студиото на "България сутрин" какво налага въвеждането на екостикерите.

"България е една от страните с най-мръсен въздух. Световната банка е правила сериозно проучване, което потвърждава, че основен генератор на замърсяване е транспортът. Европейската комисия втори път завежда дело срещу България заради мръсния въздух. Над 1500 души годишно умират преждевременно вследствие на мръсен въздух", коментира той.

Още по темата

Костадинов посочи, че занапред ще се дава стикер на всеки автомобил по време на годишния технически преглед. Това ще става в зависимост от неговия евросертификат и газовете, които изхвърля автомобилът. Ще има 5 категории. Последната пета категория ще получават електрическите стикери или пълните хибриди.

"Общините ще имат право да ограничават най-силно замърсяващите автомобили в дни, в които въздухът е много мръсен. Към днешна дата няма 100% ограничение на такъв тип автомобили. Всяка община определя района, в който ще налага ограничения. В София системата ще се прилага от средата на следващата година", каза още експертът пред Bulgaria ON AIR.

Костадинов отбеляза, че ще има допълнителна такса заради въпросния екостикер. Тя обаче ще бъде от порядъка на 5-6 лева.

"Автомобилите с газови уредби ще получат екостикери на база работата на бензиновия двигател. Когато минават годишен технически преглед, трябва да работи само бензиновият двигател, за да се измерят отработените газове. Има тип легенда, че автомобилите с газови уредби не замърсяват въздуха - замърсяват, но по-малко", разясни той.

А ако даден автомобил не отговаря на стандартите, той не би трябвало да премине успешно годишния технически преглед. Стикерът няма общо с преминаването на техническия преглед, стана ясно още от думите на Костадинов.

"Един дизелов автомобил гори по-малко и изхвърля по-малко въглероден двуокис, но за сметка на това изхвърля много повече азотни окиси, отколкото един бензинов двигател. Въглеродният двуокис е лош за природата, азотните окиси са лоши за хората. Над 75% от автомобилния ни парк е над 15-годишен. Последиците от този остарял парк са видими всеки ден. България в този тип категория е на челните места", подчерта гостът в студиото.

И отбеляза, че дефицитът на чипове за автомобилите ще доведе до това да не могат да бъдат произведени няколко милиона. Очаква се ситуацията да се нормализира в края на годината. Възможно е да бъде удължен срокът за доставка на някои автомобили.

"Цената на употребяваните автомобили от Западна Европа расте. Факт е също така, че сроковете за доставка на някои автомобили са удължени. В никакъв случай няма да се наложи да чакаме за автомобили с години", изтъкна Костадинов.

Той е на мнение, че се извършва "тиха революция" в автомобилния сектор.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase