Снимка: БГНЕС

Поне 90% от свлачищата в съвременния свят имат антропогенен произход - дължат се на недобре преценена човешка дейност. В абсолютно никакъв случай не ни е виновна природата, нито дъждът като част от нея. Даваме си сметка от колко милиона години по нашите земи вали дъжд, топи се сняг, разливат се реки и т.н. Това заяви пред БНР проф. Чавдар Колев, преподавател във Висшето транспортно училище "Т. Каблешков" и експерт по геозащита.

За свлачищата по пътищата предпоставките са три - непълни проекти при нови участъци, лошо изпълнение на откосите и липса на поддържане по време на експлоатацията, подчерта проф. Чавдар Колев.

Още по темата

Миналата седмица над 4 хиляди тона затрупаха пътя пред Искърския пролом край Елисейна и участъкът бе затворен и в двете посоки.

"Свлачището в Елисейна, потенциалът за него, са известни много отдавна, заяви той. "Чакахме да падне и сега излезе приоритетно".

Проф. Колев оспори и обявената цена от 10 милиона лева за разчистването на терена на свлачището край Елисейна.

"Оставам с впечатлението, че първо се измисля числото, след това обекта, подписва се договор и накрая се търси с какви дейности да бъде този договор подплатен. Инвестиционният процес у нас в това отношение е порочен", добави той.

Срутването на скални маси и търкалящи се камъни по пътища и жп линии е абсолютно недопустимо явление например в Австралия. По думите на експерта там правят високи откоси от по 25-30 метра с идеално гладки повърхнини. "В резултат на което в скалата не остават никакви предпоставки за концентрация на напрежение. Има ли ръбове, има ускорено разрушаване", обясни той.

"В Австралия мрежи няма. Дават малко повече пари при строителството. Прецизно гърмят, майсторски гърмят, каквито майстори има и у нас. След това престъргват и няма мрежи. Имаш малко по-високи строителни разходи, след това за 100 години имаш нула експлоатационни разходи", поясни проф. Чавдар Колев.

Мрежата сама по себе си не е укрепително, а предпазно съоръжение, изтъкна той.

Теорията и практиката са напреднали много, а родният опит изостава от добрите примери, посочи преподавателят.

Преди няколко години е била изготвена програма за приоритетни свлачища и укрепването им. "Започнаха няколко обекта, оттук нататък работим след причината", коментира Чавдар Колев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase