Снимка:Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Cpeднoтo пoĸaчвaнe нa цeнитe нa имoтитe в Coфия пpeз изминaлaтa 2019 г. e билo 5,03%, a броят на сделките в по-високия ценови сегмент – над 100 000 евро, продължава да расте и през 2020 г., пoĸaзвaт дaннитe нa голяма aгeнция зa нeдвижими имoти.

Все по-широк профил на купувачите на жилища и дигитализиране на имотния пазар - това са промените, които се наблюдават у нас в резултат на COVID кризата. Ценовите нива се запазват без съществена промяна и към момента няма индикации за понижение. Стабилен е и обемът на сключените сделки от началото на годината, съобщава "Монитор".

"Епицентърът на днешната криза не е близо до имотите, както през 2008 г. В конкретния случай този пазар ще бъде дотолкова засегнат, доколкото е функция на общата икономическа картина. Измененията в резултат от събитията тази година са по-скоро в профила на клиентите, техните мотиви и начините, по които се сключват сделки", посочва Люба Атанасова, изпълнителен директор на агенция за недвижими имоти.

По думите ѝ, вече има сделки, при които страните се срещат физически едва на етап изповядване. "Виртуални разходки, онлайн огледи и депозити, предварителни договори с електронен подпис – тази картина вече е факт при нас. Стремим се да предложим дигитална услуга на този иначе консервативен пазар. Логично, това обогатява и профила на клиентите, чиято възрастова граница пада", казва Атанасова.

Според нея, представителите на милениал поколението отдавна са сред ключовите купувачи на жилища в големите градове. Днес вече виждаме и хора от т.нар. Z поколение – хора около 25-годишна възраст.

"Това са много млади хора, IT специалисти, програмисти, софтуерни инженери, анализатори на данни. Обичайно работят за чуждестранни клиенти или в международни компании. Тези професии не са пряко зависи от т.нар. lockdown, което ги прави нискорискови и предпочитани клиенти на банките. Традиционно ползват и помощ от родителите си. Постепенно се утвърждават като значим процент от купувачите на жилищни имоти", допълва още Атанасова.

Според нея, промени се наблюдават и в поведението на купувачите по отношение на времето, за което правят покупката.

"През последните месеци наблюдаваме по-динамично поведение от страна на купувачите. Те избират имот и скоро след това сключват сделка. Около 45% от тях купуват имота, за който първоначално са се обадили. Вземат бързи решения и избягват отлагане", казва Атанасова.

Цените по райони в София

С около 4% расте цената на двустаен апартамент през първите 9 месеца на 2020 година в сравнение със същия период за 2019 г. При тристайните жилища покачването е със 7%, показват данните. Броят на сделките в по-високия ценови сегмент – над 100 000 евро, продължава да расте и през 2020 г. те още по-уверено доминират пазара. Делът им към момента е 38% от всички, следвани от покупките между 70 000 и 100 000 евро, които през 2018 г. представляваха най-същественият процент. Устойчив остава делът на покупките под 50 000 евро.

Ценови нива на сделките /евро/

"Цената на сделките расте не толкова поради покачване в цената на квадратен метър, а поради измененито в профила на желания имот”, казва Юлияна Шехерова-Димитрова, мениджър в агенцията. "При нас купувачите се интересуват предимно от тристайни и многостайни жилища за собствено ползване. Двустайните имоти се купуват с инвестиционна цел, поради което търсенето при тях е концентрирано в централната градска част. Когато купуват за живеене обаче, клиентите стават по-взискателни по отношение на разпределението и пространството", пояснява Шехерова.

По думите ѝ, партерни жилища със собствен двор при новото строителство и апартаменти с големи тераси при старото са хитът сред купувачите. Повишен интерес има и към градски къщи.

"Пандемията безспорно събуди у купувачите идеята да се сдобият с имот, който да им дава възможност за собствено пространство на открито. Тенденция за част от инвеститорите, още преди COVID периода, беше изграждането на проекти с партерни апартаменти с английски двор, вместо традиционните гаражи или малки търговски помещения. В общия случай клиентите купуват имоти с възможно най-обширни тераси. През последните месеци отчитаме и ръст не само в запитванията, но и в реалния брой сключени сделки за къщи", допълва Шехерова-Димитрова.

 Мотиви за покупка и продажба

Сигурно вложение на парите в нестабилни времена остава ключов мотив на купувачите да се сдобият с имот, извън нуждата от дом. Дори онези от тях, които нямат амбицията да го отдават под наем, считат, че в дългосрочен план това е позната и сигурна инвестиция.

По-разнообразни са мотивите на продавачите. Част от тях искат да се освободят от имот, който не съвпада с личните им нужди и да вложат парите в друг пасив. Расте и броят на хората, които през последните 9 месеца са продали апартамент, получил през тази година разрешение за ползване. Наблюдават се продавачи, които до момента са били на наемния пазар, но искат да излязат от него.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase