Снимка: БТА

Модернизацията на Българската армия, за съжаление, е закъснял процес и то с много години. Това каза в 24 авиобаза - Крумово, в отговор на въпрос на БТА, министърът на отбраната Красимир Каракачанов след инцидента с военния вертолет Ми-17, при който загинаха двама пилоти.

Според него "много политици дрънкаха глупости и все още има такива, които говорят, че не ни трябва армия, не ни трябват средства за ново и модерно въоръжение и за ремонт на съществуващата техника". Той е категоричен, че освен за превъоръжаване са необходими и средства за поддръжка на наличната техника, която носи и дежурствата, която изпълнява и задачите.

Още по темата

Хеликоптерът Ми-17, който вчера аварира, е една от машините, които трябва да бъдат поддържани - защото те са годни, здрави, но трябва да се отделят необходимите средства за поддръжката им, каза още министърът.

Около 20:30 часа снощи, при изпълнение на тренировъчен полет по аварийно-спасителна работа, вертолет Ми-17, с борден номер 417, катастрофира в района на авиобаза Крумово. При инцидента загинаха капитан Пламен Пантелеев и капитан Стоян Неделчев, а бордният техник, офицерски кандидат Алексей Каменов, е в болница с няколко фрактури. Каракачанов каза, че в МО има практика и семействата на загиналите ще бъдат подпомогнати, но това, по думите му няма да върне загубата на близките им хора.

Каракачанов изказа съболезнования към семействата на загиналите двама пилоти.

Относно инцидента той посочи, че това е бил четвъртият полет на машината за деня, като преди това с нея са летели други екипажи. Вертолетът е паднал от около 30 метра височина, което, по думите на министъра, не е дало никакъв шанс на пилотите да съобщят за евентуален проблем. Хеликоптерът е бил в изправност и е на въоръжение във ВВС от октомври 1989 година, като през 2016 година е минал ремонт в "Терем" - София.

Каракачанов добави, че и двамата пилоти са с опит, единият е с около 500 часа, а другият - с около 600 часа нальот. Веднага е започнало разследване за причините на катастрофата от страна на Военна полиция и Военна-окръжна прокуратура, но според него "най-вероятно става въпрос за техническа неизправност или поне така изглеждат нещата". Той отхвърли версията за пилотска грешка, тъй като по думите му "упражнението, което са изпълнявали не е било сложно и не е изисквало специални маневри, които могат да доведат до грешка".

По данни на лекарите, цитирани от министъра на отбраната, бордният инженер е в стабилно състояние. Има няколко фрактури и травми, но сам е напуснал кабината и е вървял около 100 метра, добави Каракачанов.

До приключване на разследването и уточняването на причините за катастрофата, всички полети от утре във ВВС ще бъдат спрени, каза бригаден генерал Мирчев. Те ще бъдат подновени след разбор на причините за катастрофата от всички авиобази в страната. Заместник-командирът на ВВС категорично отхвърли твърденията, че машината е летяла над терминала на гражданското летище "Пловдив". Той добави, че има много тясно взаимодействие между ръководство полети на аерогарата и бойният ръководител на авиобазата и полетите на вертолетите се преустановяват до кацането на пътническия самолет. Според него инцидентът е станал на безопасно разстояние от терминала и по никакъв начин не застрашил гражданите, които е трябвало да летят от и до Лондон в този момент.

Катастрофиралият вертолет Ми-17 е машината, която носи националния флаг по време на военните паради на 6 май и тя е единствената от този тип, която е била в летателна годност, каза Каракачанов. Той добави, че в базата има още 5 вертолета Ми-17, които обаче трябва да бъдат ремонтирани.

По данни на очевидци вертолетът се е завъртял на 180 градуса, след което е последвало падане, добави и командирът на базата бригаден генерал Димитър Иванов. Никак не е леко на близките им, но и на мен ми е трудно и не знам как се преживява такава загуба, каза още командирът. Той уточни, че командирът на екипажа кап. Пламен Пантилеев е роден през 1970 година, кап. Стоян Неделчев през 1973 година, а бордният инженер е 1971 набор.

Ген. Сертов добави, че срокът за разследване на такава авиокатастрофи е 30 работни дни и тя се прави в две направления - от Военна-окръжна прокуратура и от отдел Авиационна безопасност. Той подчерта, че на този етап не трябва да се правят заключение за причините. Ще бъдат издигнати няколко версии и всички ще бъдат проверени, като сред тях е и техническа неизправност на машината, каза още ген. Сертов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase