Снимка: архив, Булфото

Само Румъния е по-напред от нас в зловещата статистика за жертвите на войната на пътя.

682-ма души са загинали през 2017 г., с 40 по-малко от 2016-та отчете вътрешният министър Валентин Радев на кръгла маса в Бургас за новия Закон за движение по пътищата и готвените 2 други закона - за участниците в пътното движение и за пътните превозни средства.

"Умираме като мухи по пътищата. Като майка на 2 деца искам да бъда сигурна, че повече няма да четем черни статистики и нашите близки да загиват по този безсмислен начин. Искам да бъда сигурна, че когато се отделят пари от бюджета на държавата, те ще отидат за това българските граждани да живеят на сигурно място по достоен начин", обяви Дияна Русинова от Института за пътна безопасност.

Още по темата

"Разбирам вашата емоционалност, но ние се борим за всеки живот. Това целят и промените, които предлагаме", отвърна й министър Радев и продължи: "Не съм доволен от това, което виждам, постоянно го обсъждаме, включително и при премиера. Не може да продължават да загиват толкова хора по пътищата. И търсим начин, какво ли не направихме, увеличихме два пъти глобите за превишена скорост. Резултатът обаче не е много добър. Вярно, отчитаме минус 40 жертви спрямо същия период на предходната година, но това не е достатъчно. След като не е само до наказанията, решихме - нека да разпределим отговорностите. Не МВР да е отговорно за всичко, а да е ясно за какво отговарят министерството на транспорта, МРРБ, на здравеопазването и на образованието, защото е ясно, че шофьорите са една от основните причини за произшествията".

На обсъждането присъстваха и зам.-министърът на транспорта Ангел Попов, началникът на Пътна полиция комисар Бойко Рановски, главният секретар на ИА “Автомобилна администрация” Дамян Войновски, шефът на ОД на МВР в Бургас комисар Калоян Калоянов, експерти от КАТ и др.

"Нас никой не ни е потърсил за мнение. Не е нужен нов закон, а Кодекс на закона за движение по пътищата, който да обхване всички нормативни актове. Какво се прави сега? Плаща се на едни експерти в свободното си време да съчиняват закони. Има противоречия между закона за движение по пътищата и закона за участниците в пътното движение, някои предложения противоречат на Конвенцията за хората с увреждания", коментира Михаил Попов от фондация "Безопасни улици от Валя".

Той риторично попита министър Радев може ли да гарантира, че сега съставът на Пътна полиция осъществява качествен контрол по пътищата. Попов коментира проблемите, свързани с пешеходците и хората с увреждания като участници в пътното движение.

Той самият е баща на дете с увреждания, а неговата племенница Валентина на 14 г. бе убита на пешеходна пътека в Бургас, след което родителите ѝ създадоха популярната днес фондация "Безопасни улици от Валя".

Според Попов е най-добре даэсе създаде единен орган, в който да влязат експерти от всички министерства и институции, имащи отношение към движението по пътищата, и той да реши какво трябва да се направи. “Сега отговорността е размита", смята той, цитиран от "24 часа".

Представители на автоинструкторите акцентираха върху проблемите и нуждата от усъвършенстване на процеса за обучение на бъдещите водачи и настояха Министерството на образованието да вземе по-активна роля в политиките за пътна безопасност.

"Законът за пътните превозни средства също съдържа много нови моменти. Един автомобил първо ще се проверява за техническа изправност и само тогава ще бъде регистриран. Ще бъде създаден нов регистър на пътните превозни средства, който да надгради съществуващия регистър на МПС-та, преминали технически преглед", обясни Дамян Войновски, главен секретар на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

Затяга се и търговията с авточасти втора употреба. Търговците на такива ще трябва да бъдат регистрирани, за да се знае произходът на предлаганите авточасти. Ако бъдат засечени авточаси втора употреба без установен произход по автосервизите, ще се налагат санкции, обясни депутатът и член на транспортната комисия в НС Иван Вълков.

 

Коментари Напиши коментар

92

Анонимен

преди 2 години

ами имаме ли пътища …? да не говорим за пътната маркировка прави се с тебешир и
където е имало проблем със загинали , пониква ново ограничение на скоростта
'нова хранилка " , така полицията решава проблема в България , ба де говорим за трапищата по пътното платно
преди 2 години рехабилитираха пътна отсечка бяла - копривец ...вече се кърпят кръпкитею
няма такава държава

91

Анонимен

преди 2 години

Във всяка една държава контролните структури на държавата определят начина на шофиране. България не е изключение. Как се шофира в България зависи от КАТ.

90

Анонимен

преди 2 години

Има си логическа последователност за катастрофите и жертвите. Първопричината е липсата на контрол от страна на КАТ, което неизбежно води до много нарушения от шофьорите, а многото нарушения водят до много катастрофи и загинали. КАТ винаги пропускат вината си и хвърлят цялата вина върху шофьорите, на което 80-те процента вярват.