Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Строителството на разширението на третата метролиния в София по бул. “Владимир Вазов” ще тръгне в началото на 2022 г., а работното проектиране на трасето започва още в края на тази година. То ще е с 3 км дължина и 3 метростанции от кв. “Хаджи Димитър” до кв. “Левски Г”, съобщи шефът на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев пред „24 часа“.

През април приключи вторият етап от мащабния проект за третия метродиаметър и бяха пуснати 4 нови станции през

“Овча купел” до околовръстното при кв. “Горна баня”. Сега Столичната община избира и изпълнителите за следващия етап. Трите бъдещи метростанции ще са под бул. “Вл. Вазов”. Те ще осигурят връзка през центъра на кварталите “Хаджи Димитър”, “Сухата река” и “Левски Г” с “Овча купел” 1 и 2 и “Горна баня”, както и с другите две линии на метрото. Чрез тях жителите на трите квартала ще получат и бърза връзка с Централна жп гара и летището. До последната планирана метростанция има и 4 училища.

“Срокът за строителството на трите нови станции след подписването на договорите е 39 месеца. Това означава, че трасето ще е готово през 2025 г. Освен с приключването на процедурите за избор на изпълнители подписването на договорите е свързано и с внасянето на плана за възстановяване в ЕК - от него се очакват европейските пари за проекта. Самото строителство ще започне през пролетта на 2022 г. - практиката сочи, че около 3 месеца след подписването на договорите изпълнителите имат готовност да стартират”, обясни проф. Братоев.

Трите нови станции ще се строят от 3 български дружества, спечелили търговете - “Трейс груп холд” АД, “Джи Пи груп” АД, а за третата позиция се изчаква решение на Върховния административен съд. Системите за контрол и управление на влаковете ще бъдат изпълнени от консорциума “Сименс Мобилити”.

Новото 3-километрово трасе е изцяло подземно. Две от станциите - “Вл. Вазов” и “Стадион Георги Аспарухов”, ще са разположени под пътното платно на булеварда, а станция “Тракия” - източно до него. При строителството няма да се използва тунелопробивна машина, тъй като участъкът е твърде къс за такава и това би оскъпило много строителството. Две от метростанциите ще се изградят по т.нар. милански метод с помощта на вертикални шлицови стени, а една - по открит способ в укрепен изкоп.

В момента тече и процедура за избор на изпълнители и на разширението на третата метролиния към “Слатина” и “Младост”. Новото трасе ще започне от ул. “Шипка”, ще мине през кв.“Гео Милев”, кв.“Слатина”, зала “Арена Армеец” и ще стигне до бул. “Цариградско шосе” при подлеза на Окръжна болница. Участъкът е 6 км и ще има 6 метростанции. Изпълнителите ще са ясни в края на годината, а през първата половина на 2022 г. ще започне и строителството.

Срокът за изграждане на трасето и станциите е 42 месеца, а за доставка и монтаж на системите за контрол и управление на влаковете - 45 месеца. Новият участък ще е готов в края на 2025 г.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase