Снимка: pixabay

Проблемът в предложението на специалната комисия да закупим F-16 не е в самолета, а в процедурата. Това заяви пред БНР авиационният експерт и военен журналист Димитър Ставрев.

"Учудвам се от начина, по който САЩ подходиха към тази процедура, след като през 2017 година стана ясно, че тяхното предложение не се вписва в решението на Народното събрание", обясни той.

"Играта" за българския изтребител е приключила, според Ставрев, който не вижда начин решението на политико-военната комисия от 21 декември да бъде променено: "Беше ангажирана цялата мощ на американската дипломация, бяхме посъветвани да вземем това решение и аз, за себе си, не виждам вариант то да бъде променено. Към датата на вземане на решението, единственият валиден документ за България е така наречения "Актуализиран проект за инвестиционен разход за придобиване на нов тип боен самолет" приет от НС на 8 юни 2018 година".

Още по темата

По думите му офертата на САЩ не отговаря на 4 от 7-те задължителни критерии, които са заложени в този актуализиран план.

"Според документа, първите два самолета трябва да пристигнат 24 месеца след подписването на договора, а знаем, че в момента завода за сглобяване на F-16 се мести от Тексас в Южна Каролина. Две седмици преди България да вземе това решение, САЩ и Словакия подписаха договор за доставка на 14 изтребители като този, който ние също избираме. Там ясно е записано, че първите им самолети ще бъдат доставени в края на 2022 година, а останалите - през 2023 година. По същото време трябва да бъдат произведени самолети за Бахрейн, който също подписа преди нас. Капацитетът на завода в Грийнвил ще бъде - два самолета на месец. Ако сметнем бройката и на Словакия - общо 30 самолета, това са 15 месеца. Тоест, при най-добро стечение на обстоятелствата, първите самолети могат да бъдат доставени в България в края на 2023 година".

Вторият проблем е цената на новите самолети: "Първоначалната цена, която е оферирана от САЩ, след като получиха RFP-то, от това, което аз знам като информация, е доста по-високо от 1,5 милиарда без ДДС, които гласува Народното събрание. Когато беше стана така наречената политико-военна комисия, чиято цел беше именно да подобри офертите на САЩ, Швеция и Италия, аз лично очаквах, че ще подобрят значително офертата си. Въпреки, че една заместник министър-председателка публично обяви, че цената е подобна, всъщност се оказа, че не е подобрена, а е дадено обещание, че ако бъдат избрани, за да бъдат водени преговори, има възможност това да се случи - нещо евентуално, някога в бъдещето. На този етап няма документ, който да доказва, че сума, която е оферирана, ще бъде подобрена. Имаме само едни обещания, но обещанията не са документ".

Начинът на разплащане също не съответства на решението на комисията, в което е предвидено това да стане в период от 10 години - между 2019 и 2028 година, но "в писмото, което е изпратила американска страна като предложение към България е записано, че плащането трябва да бъде предоставено, в момента в който е подписано писмо за изпълнение на сделката. Тоест, ако се спазва графикът, и самолетите бъдат доставени между трета и пета година от подписване на договора, това означава, че на петата година България трябва да плати цялата сума наведнъж, което очевидно не е възможно – Министерството на финансите не е дало разрешение за водене на такива разговори", твърди Димитър Ставрев.

Друг голям проблем е това, което беше изтъкнато като аргумент, че ако България избере страна-доставчик, извън САЩ, трябва да води преговори със САЩ за доставката на Link-16 крипто системите и въоръжение.

Според него модификацията на Ф-16, която България ще поръча, все още не е произведена.

"Макар самолетите да идват с обещание за 12 000 часа ресурс, МО на България предвижда нальот между 150 и 170 часа. Това означава, че ние ще можем да разберем отговора на този въпрос след 75 години. Нали си представяте този изтребител след 75 години как ще изглежда?", коментира експертът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase