Снимка: Vizar

Зона за изкуство, спорт или парк да има около Централната жп гара в София, а северно от нея - ново сити с високи сгради. Това са идеи от конкурса за вторичен градски център на Столичната община и фондация Vizar, който е част от Европейските награди за българска архитектура.

В него участват 11 проекта, а победителите ще са ясни в събота. Те предлагат устройствена концепция за зоната около Централната гара - между ул. "Опълченска", бул. "М. Луиза", Централната автогара, предгаровия площад, жп ареала и близките северни територии.

Проектите ще се оценяват от международно жури, в което са архитектите Данте Бенини, Хенриет Вамберг, проф. Бойко Кадинов и др. Победителят ще получи 10 000 лв., за второ място - 5000 лв., и за трето - 3000 лв.

До Централната гара да има Балкански център за култура и иновации с амфитеатрална зала за 1500 души, а през 2050 г. да се обособи зона за високо строителство, пише в една от концепциите.

Друга предвижда трамвайното трасе и спирките да се изместят пред гарата. Павилионите от площада да се премахнат и да се вдигне сграда, която да комбинира пасажерски хотел и бизнес площи.

Нова автогара северно от Централната гара предвижда друга концепция. Пред гарата да има зелени, цветни и водни площи, а под ротондата - денонощни обекти. Старите промишлени сгради да се оформят като офиси, места за култура и спорт, изложбен и музеен комплекс.

Друг проект предвижда парк вместо площада. Под него се планира зона за събития и заведения. Двете нива се свързват с амфитеатър и пешеходни мостове. Северно от гарата се разполагат експозиционен център, хотелска част, офиси и здравен център.

Предлага се и ограничение на скоростта на движение от 30 км в час в историческите квартали между гарата и бул. "Сливница". Жп заводът става спортен център, а старото трамвайно депо - младежки културен център. Предлага се и продължение на бул. "Хр. Ботев", чието трасе минава под жп линиите.

Парк до жп гарата, а отпред демонстрационен павилион с панорамна кула за наблюдение е друга от визиите в конкурса. Преместване на международната автогара северно от централната, потапяне на жп пероните под земята и превръщане на жп ареала в парк предлага друг проект.

Северно от Централната гара да стане зона с високи и ниски хибридни сгради, които да съчетават бизнес, жилища, търговия и наука, е друга от идеите. Предлагат се и 2 транспортни тунела по ул. "Опълченска" и по бул. "М. Луиза".

Друга концепция вкарва бул. "М. Луиза" под земята, прави парк отгоре, а до гарата предвижда концертна зала, музей и артцентър. Идеята е така да се създаде нова северна дестинация.

Там се предлагат дизайнерски хотели, иновативни жилищни и офисни сгради и дори факултет на университет. Идеята е всички сгради да са със зелени покриви и фасади и там да се разполагат заведения и уелнес центрове.

Има идея за нов автомобилен тунел западно на гарата като продължение на бул. "Хр. Ботев" и озеленен пешеходен мост - на изток. Друга концепция предлага водно огледало на площада пред гарата, а северно - зона за високи сгради, парк и спортен комплекс.

"Районът има огромен потенциал. Този конкурс е изключително важен, защото районът около Централната гара има огромен потенциал, който не се използва.

Като един от големите собственици на терени там - около ротондата и на бившата автогара, общината може да повлияе на развитието му" - заяви главният архитект на София Здравко Здравков, според когото в конкурса има добри и доста смели решения, но трябва да се избере реалистична концепция.

"Търсим идеи как пешеходно да се свърже предгаровият площад с Лъвов мост, а после и с пл. "Св. Неделя" - казва още Здравков. - За северните територии трябва да се намери правилният микс от функции, който съчетава бизнес, жилища и развлечения.

/"24 часа"/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase