Снимка: архив Reuters

Трайна тенденция за намаляване на замърсяването на въздуха с фини прахови частици в София се наблюдава от 2011 г. насам. Изключение има само в една станция на гара Яна.

Това каза министърът на околната среда и водите Нено Димов по време на конференцията за обмяна на опит и добри практики в справянето със замърсяването на въздуха в градска среда.

Форумът е организиран от "Зелена София" и Столична община и ще продължи и утре. В него участват експерти от Париж, Виена и Наймейхен, отбелязва БТА.

Още по темата

Димов отбеляза, че ако през 2011 г. всички станции са превишавали с много стойностите на ФПЧ, през миналата година има само две нищожни превишавания на ФПЧ.
Той посочи, че в момента се работи по две направления в МОСВ - разработване на критерии за горивата за битово отопление и за затягане на контрола върху ползването на катализатори в автомобилите.

Димов добави, че през идния месец предстоят големи обществени дискусии и по двете теми. Работи се и по преминнаване към алтернативни видове транспорт, като електромобилите, каза той. Министърът отбеляза, че до края на годината започва набирането на проектни предложения от общините за повишването на качеството на въздуха, като ще бъдат отпуснати 111 млн. лв.

Кметът на София Йорданка Фандъкова посочи, че Столичната община започва работа по изготвянето на програмата за повишване на качеството на въздуха за периода след 2020 г.

Тя отбеляза, че три са основните посоки, в които се работи в момента - повишаване на привлекателността на градския транспорт и намаляването на замърсяването от него, чрез закупуване на нови превозни средства; намаляване на вредните емисии от битовото отопление; увеличаване на зелените площи в столицата.
Фандъкова каза, че част от мерките, които се предприемат, са непопулярни, защото засягат хората и навиците им.

Тя даде за пример ограничаването на автомобилния трафик, увеличаването на велоалеите, и въвеждането на зоните за паркиране. За такива мерки, според кмета, е необходима широка гражданска подкрепа. Фандъкова отбеляза, че увеличаването на синята и зелената зона за паркиране се прави много внимателно, а целта не е да се печели, а да се намали ползването на лични автомобили и да се насочат хората към градския транспор.

Джордж Кремлис от Генералната дирекция "Околна среда" на ЕК посочи, че по отношение на чистотата на въздуха Столичната община е направила много. Той допълни, че е много важно изграждането на завода за управление на отпадъци, удължаването на линиите на метрото, както и увеличаване на размера на когенерационните мощности в Топлофикация. Според него в следващия програмен период е напълно възможно да се разшири покритието на топлофикационната мрежа в зоните и районите на София, които са населени с хора с по-ниски доходи.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase