Снимка: София Филм Фест

Премиерата на копродукцията между Сърбия, Германия и България "Жив човек" на режисьора Олег Новкович беше в програмата на Котбус преди два месеца, а през март ще се състезава за наградата в Балканския конкурс на 25-ия София Филм Фест.

Историята проследява един застаряващ рокер Джела, принуден да се справя с досадната монотонност на ежедневието, в стремеж да се втурне отново на път и да съживи старата слава. Допълнителен подтик за това радикално действие е комбинацията от обстоятелства – щерка му се оказва бременна, жена му се държи гадно, както може да се очаква от бивша наркоманка, а гаджето на сина му невинно споделя, че според собствената ѝ майка Джела някога е бил страхотен пич. Остаряването се оказва особено трудно за рокери по душа.

Главната роля е поверена на Никола Джуричко, когото публиката помни от "Когато порасна, ще стана Кенгуру" на Радивое Андрич, а също и от свръх-популярния телевизионен сериал "Stranger Things".
 
Гръцкият режисьор Христос Нико реализира едно интересно предизвикателство – да пресъздаде пандемично усещане в сюжета на своя филм "Ябълки", написан в съавторство със Ставрос Раптис. Двамата конструират разказ за световна пандемия, която причинява внезапна амнезия, а главният герой Арис, мъж на средна възраст, е включен в програма за възстановяване, предназначена да помогне на пациентите да изградят нова самоличност. Той заживява в скромно обзаведен апартамент, „въоръжен“ с полароид и получава ежедневни задачи, като трябва да заснема изпълнението им. В един момент обаче Арис среща жена с идентична съдба и проблеми.

Смелият дебют на Христос Нико е копродукция между Гърция, Полша и Словения и съвсем не случайно премиерата му беше миналата година в програма "Хоризонти" на Венеция. С награди от Солун, Севиля, Любляна, Денвър, Филаделфия, Чикаго, "Ябълки" е тазгодишното предложение от Гърция за международен Оскар. Филмът може да бъде приет като аналогов опит за преоткриване на личността, като сюрреалистично пътуване в дебрите на кризата на колективната ни идентичност, а също и като елегантна критика към дигиталната ера, която поглъща все по-осезаемо вниманието ни.

Драматично-забавна история от Босна и Херцеговина пренася зрителите във времето на предвоенна Югославия. "Концентрирай се, бабо" на Пиер Жалица пресъздава отношенията в едно семейство или по-скоро неправилно функциониращите връзки между неговите членове, а междувременно става ясно, че се задава политическа буря.

През пролетта на далечната вече 1992 година на членовете на голямо семейство им се налага да се събeрат около смъртното легло на възрастната си майка и свекърва. И след като очакването на нейната кончина се простира с дни, роднините започват да се карат помежду си, да си погаждат гадни номера и да спорят за наследството – най-вече за голямата семейна къща в Сараево. За всеобща изненада, бабата се включва активно в междуособиците – може би точно те я поддържат жива! А междувременно в Сараево започва истинска война…

Жалица разчита на сериозен актьорски екип – познати и обичани имена, сред които са Мира Баняц, Бранимир Попович, Вердана Божинович, както и Емир Хаджихафизбегович, познат на българската публика от филмите "Шоково състояние" и "Смърт на човек от Балканите".

Сред продуцентите на „Концентрирай се, бабо!“ са и главните организатори на кинофестивала в Сараево - Мирсад Пуриватра, Йован Мариянович и Амра Бакшич Чамо, работили по "Цирк Колумбия", "Епизод от живота на събирача на желязо", "Имало едно време в Анадола", "Мостовете на Сараево" и още много други филми .

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase