Снимка: Flickr

Учените идентифицираха нов претендент за "нулeвия на пациент", който първи се е заразил с вируса, причинил Черната смърт.

Според нови доказателства мъж, починал преди повече от 5000 години в Латвия, е бил заразен с най-ранния известен щам на чумата.

Черната смърт обхвана Европа през 13 век, като унищожи половината от населението на континента. По-късно вълните продължават да удрят редовно в продължение на няколко века, причинявайки милиони смъртни случаи.

"Досега това е най-старата идентифицирана жертва на чума, която имаме", казва д-р Бен Краузе-Киора от университета в Кил в Германия за останките на 5300 години.

Мъжът е погребан с трима други на неолитно погребение в Латвия до река Салац, която се влива в Балтийско море.

Изследователите секвенират ДНК от костите и зъбите на четирите индивида и ги тестват за бактерии и вируси.

Те остават изненадани, когато откриват, че единият ловец-събирач, мъж на двадесет години, е заразен с древен щам чума, причинен от бактерията Yersinia pestis.

"Най-вероятно той е бил ухапан от гризач, получил е първичната инфекция на Yersinia pestis и е починал няколко дни по-късно или може би седмица по-късно - от септичен шок", каза д-р Крусе Куора.

Изследователите предполагат, че древният щам се е появил преди около 7000 години, когато земеделието започва да се появява в Централна Европа. Те смятат, че бактерията може да е прескачала епизодично от животни към хора, без да причинява големи огнища.

С течение на времето обаче вирусът се адаптира към заразяване на хора, като в крайна сметка се превръща във формата, известна като бубонна чума, която се разпространява от бълхи и бушува из средновековна Европа, причинявайки милиони смъртни случаи.

Идеята, че ранните щамове на чумата се разпространяват бавно, предизвиква много теории за развитието на човешката цивилизация в Европа и Азия.

И това поставя под съмнение хипотезата, че болестта е причинила голям спад на населението в Западна Европа в края на неолита.

Други изследователи приветстват проучването, но казват, че то не изключва възможността чумата вече да се разпространява широко в Европа по това време.

Хората обикновено се заразяват с чума, след като са ухапани от гризач, който носи бактерията на чумата, или при боравене със заразено с чума животно.

Заболяването съществува и до днес, но се лекува с антибиотици, ако се хване рано.

Изследването е публикувано в списание Cell Reports.