Снимка: Reuters

Общ преглед

Фосили от Гърция и България на маймуноподобни създания, живели преди 7,2 милиона години, може да променят фундаментално разбирането за произхода ни, поставяйки под съмнение твърдението, че еволюционната линия, водеща към човека, се заражда в Африка, предаде Ройтерс.

Изкопаемият хоминид Graecopithecus freibergi, от който са открити долна челюст и зъб, може да е най-старият член в еволюционната линия на човека. Той възниква след отделянето на човешката линия от тази на шимпанзето, най-близкият ни съвременен родственик.

Челюстта, по която има и зъби, беше открита при разкопки в Атина през 1944 г. Предкътникът беше намерен в Южноцентрална България през 2009 г. Учените ги изследваха с помощта на компютърна томография и определиха възрастта им по тази на седиментните скали, в които са били намерени.

Експертите установиха, че развитието на зъбните корени на грекопитека притежава човешки характеристики, които не се намират при шимпанзетата и техните прародители. До преди откритието най-старият хоминид беше сахелантропът (Sahelanthropus), който живял преди 6-7 милиона години в Чад.

Учените от дълго време са единодушни, че човекоподобните произхождат от Африка. Но сега може да се окаже, че Балканският полуостров е люлката на човечеството.

Изследванията не поставят под въпрос твърдението, че нашият вид Homo sapiens е възникнал в Африка преди около 200 хиляди години и по-късно е мигрирал до други части на света, твърдят специалистите.

"Видът ни е еволюирал в Африка, но може да не произлизаме оттам", каза палеонтологът проф. Мадлен Бьоме от германския университет в Тюбинген.

Грекопитекът е мистериозен вид, защото фосилите му са много редки. Той е бил с размерите на женско шимпанзе и е живял в относително смесена гориста и тревиста среда, подобна на африканската савана, заедно с антилопи, жирафи, носорози, слонове, хиени и глигани.

Откритията бяха публикувани в сп. "Плос уан", пише БТА.