Снимка: архив, Reuters
Динозаврите се борели за оцеляването си десетки милиони години преди падането на астероид, на което се приписва изчезването им от лицето на планетата, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес.

Учени от години дебатират за здравословното състояние на динозаврите към края на присъствието им на планетата. Някои са на мнение, че динозаврите са били във форма, докато други смятат, че здравословното им състояние било влошено.

За целите на изследването учените анализирали данни за динозавърски фосили в целия свят, пише БТА. Резултатите показват, че отделни видове динозаври са изчезнали с по-бързи темпове в сравнение с появата на нови видове техни събратя най-малко 40 милиона години преди опустошителния сблъсък с астероид на днешната територия на Мексико.

"Не очаквахме подобни резултати - заяви палеонтологът Манабу Сакамото от университета в Рединг, Англия. - Сблъсъкът с астероида остава основният заподозрян за изчезването на динозаврите, но е ясно, че погледнато от еволюционна гледна точка, те вече не са били в разцвета на силите си."

Най-бързо се влошило здравословното състояние на зауроподите - растителноядни динозаври с дълги вратове, смятани за най-едрите сухоземни животни, които някога са живели на планетата. Състоянието на тероподите - месоядни динозаври, към които принадлежи Тиранозавър рекс, също се влошило, но не с толкова бързи темпове.

Разделянето на континентите и голямата вулканична активност са сред факторите, които обясняват тези тенденции. Резултатите навеждат на мисълта, че десетки милиони години преди падането на астероида динозаврите започнали да губят превъзходството си като доминиращ вид на Земята, отбеляза Сакамото.

Когато астероидът се блъснал в Земята преди 66 милиона години, огромен облак прах блокирал слънчевите лъчи. Това довело до падане на температурите и причинило смъртта на растения. Без растителност, която е източник на храна и осигурява подслон, динозаврите умрели.

Резултатите от изследването са публикувани в Proceedings of the National Academy of Sciences.