Снимка: архив, Reuters

Най-големият и най-мощен ускорител на частици в света - Големият адронен колайдер, заработи отново днес след двегодишно прекъсване, оповести Европейската организация за ядрени изследвания /ЦЕРН/, цитирана от Ройтерс.

Големият адронен колайдер е готов за нови сблъсъци на частици, се казва в комюнике на ЦЕРН.

Инженери на ЦЕРН разрешиха електрическия проблем, заради който рестартът на Големия адронен колайдер след продължил две години ремонт беше отложен. Металният фрагмент, предизвикал късо съединение в един от гигантските магнити на ускорителя, бе отстранен успешно. След разрешаването на проблема Големият адронен колайдер заработи отново.

В продължение на две години по ускорителя се извършваха работи за повишаването на неговата мощност. Една от целите беше да бъде увеличена почти двойно енергията на стълкновение на сноповете протони в сравнение с 2012 година - от 8 на 13 тераелектронволта. Специалистите се надяват, че при такова равнище на енергията ще бъдат открити нови възможности за изследвания.

Сблъсъците на протони с двойно по-голяма мощ от досегашната обаче няма бъдат възобновени до май. Въпросните сблъсъци, протичащи със скорост близка до светлинната и довели до откриването на отдавна търсената частица Хигс бозон, създават условия, близки до тези след Големия взрив преди 13,8 милиарда години, за който се смята, че е дал начало на Вселената.

Продуктите от сблъсъците се улавят от гигантските детектори на Големия адронен колайдер и се анализират от учени от ЦЕРН и по света в търсене на нова информация за космоса и функционирането му на ниво елементарни частици.