Снимка: архив, Reuters

Екзопланета, която се рее сама в космоса, без да орбитира около звезда, бе открита от международен екип от астрономи, съобщи Франс прес.

Газообразната екзопланета, кръстена PSO J318.5-22, е на едва 80 светлинни години от Земята и има маса, която е 6 пъти по-голяма от тази на Юпитер. Образувала се е преди само 12 милиона години, а това означава, че е в детска възраст за планета.

"Никога досега не бяхме наблюдавали подобен обект, който се рее сам в космоса и има всички характеристики на млади планети, които орбитират около млади звезди, заяви ръководителят на изследването Майкъл Чю от университета на Хаваи в Маноа. Често съм се питал дали подобни самотни обекти съществуват, а сега вече мога да отговоря утвърдително на този въпрос."

Въпросната планета може би е с най-малката маса за реещ се в космоса обект, но същевременно притежава единствени по рода си характеристики, включително маса и цвят, които съответстват на тези на орбитиращите планети, поясниха астрофизиците.

През последното десетилетие откриването на екзопланети се ускори - около 1000 екзопланети бяха идентифицирани индиректно посредством сянката, която оставят върху своята звезда, когато минават пред нея. Твърде малко от тези планети обаче са наблюдавани директно, тъй като орбитират около много ярки млади звезди на по-малко от 200 милиона години.

Тази екзопланета предоставя уникалната възможност да се наблюдава вътрешното функциониране на газообразен гигант като Юпитер малко след раждането му, допълни Нийл Дийкън от института по астрономия Макс Планк в Германия.

Екзопланетата е открита с помощта на телескопа Pan-STARSS 1 в Хаваи. Наблюдения с други телескопи в Хаваи разкриха, че характеристиките й са сходни с тези на газообразни планети, които орбитират около млади звезди. Резултатите от изследването са публикувани в Astrophysical Journal Letters, пише БТА.