Снимка: архив, Reuters

Снимки, направени с помощта на телескопите "Кеплер" и "Спитцър", за пръв път показаха на американски учени как изглеждат горните слоеве на екзопланетата Kepler-7b и им позволиха да съставят карта на облаците в нейната атмосфера, обединени в гигантско "бяло петно" в западното полукълбо на планетата, предаде РИА "Новости".

"Наблюдавайки планетата с помощта на "Кеплер" и "Спитцър" в продължение на 3 години, ние успяхме да съставим карта на този гигант. Открихме достатъчно ясни следи от отражения, които могат да са само облаци в атмосферата" - заяви Брис-Оливие Демори от Масачузетския технологичен институт в Кеймбридж (САЩ).

Демори и неговите колеги са публикували карта на атмосферата на Kepler-7b, снимки на облаците и данни в статия, която ще бъде публикувана в сп. Astrophysical Journal Letters.

Учените обясняват, че планетата е типичен горещ Юпитер. Тя прави едно завъртане около звездата си за пет непълни дни, а повърхността й е нагрята до 1100 градуса по Целзий. Масата на Kepler-7b е около два пъти по-малка от тази на Юпитер, но значително отстъпва по плътност.

Планетата периодично преминава по диска на звездата, която осветява горните слоеве от атмосферата на гиганта. Това е позволило да бъде изчислена точната й температура и да бъде определен химичният състав на атмосферата. Снимки, събрани от "Спитцър", са показали, че температурата на повърхността на Kepler-7b е значително по-ниска, отколкото би могло да се предположи от характеристиките на светлината й в оптичната част на спектъра.

Според Демори и неговите колеги това показва, че атмосферата на Kepler-7b отразява голяма част от светлината на звездата.

Обединявайки данните от "Кеплер" и "Спитцър", учените са установили, че този "отразител" е голямо бяло петно в западното полукълбо на планетата, което по всяка вероятност е гигантско струпване на облаци. Все още не е ясно от какво се състоят тези облаци и как се образуват. Ясно е обаче, че те са първият обект от този род, който е наблюдават извън пределите на Слънчевата система.