Снимка: БГНЕС

Организацията на обединените нации предупреди за нов риск за световната продоволствена сигурност, като заяви, че Русия ограничава броя на корабите, на които е разрешено да превозват украинско зърно от черноморските пристанища.

Твърди се, че прекъсването е част от стратегията на Русия да принуди Киев да отвори ключов тръбопровод за транспортиране на важна съставка за торове до международните пазари, съобщи „Сабах“.

Говорителят на ООН Стефан Дюжарик изрази сериозна загриженост, че през май само 33 кораба са отплавали от украинските пристанища, което е наполовина по-малко в сравнение с април, а износът на зърно и други хранителни продукти възлиза на едва 1,3 млн. метрични тона през миналия месец, което е по-малко от половината от количеството през предходния месец.

Той заяви, че Русия е информирала центъра в Истанбул, който координира пристигането, отпътуването и проверките на корабите, участващи в Черноморската инициатива за зърно, "за решението си да ограничи регистрациите в пристанище Южни, докато не започне да се изнася амоняк, който в момента не се изнася".

Амонякът е ключова съставка за торове и Москва иска Украйна да отвори тръбопровод от руския град Толиати до украинското пристанище Одеса, който използваше преди войната за превоз на амоняк до своите глобални клиенти.

През юли миналата година Турция и ООН посредничиха за инициативата за пробив в отношенията между Русия и Украйна, като отвориха път за украинския износ на зърно от три от ключовите черноморски пристанища: Одеса, Черноморск и Южни.

В отделен меморандум ООН заяви, че ще работи за преодоляване на пречките пред руските доставки на храни и торове, което ръководителят на търговския отдел на ООН Ребека Грийнспан се опитва да направи от месеци, но Москва критикува липсата на резултати.

Министерството на обновяването и инфраструктурата на Украйна заяви в четвъртък, че сделката за зърно отново е спряна, тъй като Русия е блокирала регистрацията на кораби във всички украински пристанища.

"Съвместният координационен център в Истанбул (който контролира инициативата) обяви, че е невъзможно да се изготви план за инспекция за 1 юни поради поредния необоснован отказ на руската делегация да регистрира пристигащия флот за участие в инициативата", заяви украинското министерство във Facebook.

За да засили невъзможността за износ на торове, през март Русия едностранно реши да поднови сделката за зърно за 60 дни вместо заложените в споразумението 120 дни. А точно преди изтичането му на 17 май тя се съгласи на още едно двумесечно удължаване до 17 юли.

След нахлуването на Русия в Украйна на 24 февруари 2022 г., една от основните световни житници, световните цени на хранителните продукти скочиха рязко, което засегна особено тежко по-бедните и развиващи се държави.

След споразуменията от юли цените на хранителните продукти започнаха да спадат, но Дюжарик предупреди, че "горещите точки на глада в световен мащаб се увеличават, а призракът на хранителната инфлация и пазарната нестабилност витае във всички страни".

Президентът на Украйна Володимир Зеленски съобщи в сряда в Туитър, че пристанище Южни е блокирано и над 1,5 млн. тона селскостопански продукти чакат там за изпращане в поне 10 държави, сред които Турция, Китай, Египет и Бангладеш.

Той призова всички да окажат натиск върху Русия да деблокира доставките на храни, като заяви: "Очевидно е, че колкото по-малко храни се доставят в тези страни, в тези региони, толкова по-високи са цените на храните, толкова повече хора в тези страни губят от семейните си бюджети."

Дюжарик отбеляза, че през май от пристанище Южни са отплавали само три кораба.

Той заяви, че от 24 май броят на екипите, които инспектират корабите, е намален от три на два. Това, заедно със забавянето на регистрацията на корабите, създава сериозна ситуация.

Украйна нарече този ход "грубо нарушение" на инициативата.

ООН представи практически предложения "на стратегическо и оперативно ниво" и ще продължи да работи с Русия и Украйна, каза Дюжарик.

"Търсим ангажименти за безусловен достъп на кораби до трите пристанища в рамките на инициативата, увеличаване на броя на успешно завършените инспекции на ден и предвидими регистрации, за да се избегне неоправдано забавяне на корабите, износът на торове, включително амоняк, и възобновяването на тръбопровода Толиати-Одеса за амоняк", каза Дюжарик. /БГНЕС

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase